Cu o experienţă de peste 15 ani în cadrul Lidl, Alberto Chueca a preluat în 2024 conducerea companiei din România, liderul pieţei de retail alimentar.
După primul său an la Bucureşti, vorbeşte despre provocările unei pieţe volatile, despre echilibrul dintre strategie globală şi adaptare locală şi despre modul în care încrederea rămâne cel mai important capital al unui lider. Iar când nu discută despre cifre şi planuri de investiţii, glumeşte că „exportă” în Spania ciorbă de burtă, papanaşi şi ciocolată Dubai DELUXE made in România - o parte din ţara noastră care, spune el, cucereşte rapid şi cele mai exigente gusturi.
Când a primit propunerea de a conduce Lidl România, Alberto Chueca ştia deja că vine într-o piaţă complexă, dar şi într-una dintre cele mai performante din grup. „Ştiam că Lidl România este lider de piaţă şi că este foarte iubit şi apreciat, nu doar preferat pentru preţurile foarte bune şi mici”, povesteşte el.
Ţara o cunoştea însă mai ales din poveşti – „una dintre ţările latine, din punct de vedere cultural şi al limbii” – şi din meciurile pe care le urmărea în copilărie. „Şi, bineînţeles, pentru că am 41 de ani, ştiam aproape toţi fotbaliştii Generaţiei de Aur.” Mutarea în România a însemnat pentru executivul de origine spaniolă nu doar un nou rol profesional, ci şi un nou început de viaţă. A venit împreună cu familia şi spune că decizia a fost una firească, scrie zf.ro
`Percepţia mea despre România a fost una bună de la început, altfel nu m-aş fi mutat aici cu familia mea, ceea ce am şi făcut. Îmi amintesc că prima dată când am vizitat Bucureştiul, pe Calea Victoriei, fiind o zonă plină de viaţă, cu traficul închis, cu multe terase, cafenele, magazine şi locuri de unde poţi lua o îngheţată, ne-am simţit ca şi cum am fi fost în Madrid sau Zaragoza. A fost foarte frumos.”
În timp, spune el, a descoperit că între români şi spanioli există o apropiere naturală. „
Avem cam aceleaşi priorităţi în viaţă: să avem grijă de familiile noastre, să petrecem timp de calitate cu prietenii şi să descoperim cât mai mult din ce are lumea de oferit. De aceea, în România mă simt ca acasă.”
Cu o carieră de peste 16 ani în cadrul Lidl, Alberto Chueca a parcurs un traseu internaţional complex, de la vânzări la management strategic, coordonând echipe şi operaţiuni în Spania, Germania şi România. Şi-a început parcursul în cadrul Lidl Spania în 2009, ca Sales Manager, iar după aproape un deceniu a avansat treptat către roluri europene de conducere: Sales & Operations Manager la sediul central, apoi Sales Area Manager în Germania. Din 2018 a făcut parte din boardul Lidl Spania, în rolul de COO şi membru al consiliului de administraţie, contribuind la consolidarea operaţiunilor şi la implementarea unor proiecte majore de transformare organizaţională.
Din septembrie 2024, a preluat conducerea Lidl România în calitate de CEO, aducând o perspectivă europeană asupra pieţei locale şi o experienţă solidă în dezvoltarea sustenabilă a reţelelor de retail. Primul său an în România a fost, însă, departe de a fi unul liniştit.
Dincolo de adaptarea culturală, provocările profesionale au fost multiple: plafonarea adaosului comercial, creşterea TVA, impredictibilitatea fiscală şi o piaţă marcată de inflaţie.