Creșterea accidentelor cu trotinete electrice a readus în discuție introducerea RCA obligatoriu, pe CNP, pentru utilizatori. Măsura ar putea afecta și botoșănenii care folosesc acest mijloc de transport.
Numărul tot mai mare de accidente cu trotinete electrice, inclusiv decese și răniți grav, a determinat autoritățile și experții să propună măsuri suplimentare de siguranță rutieră.
În primele opt luni din 2025, în București au fost raportate două decese și 32 de persoane rănite grav în accidente cu trotinete electrice. Deși datele pentru județul Botoșani nu au fost comunicate, fenomenul este prezent și în orașele din nord-est, inclusiv la Botoșani, Iași sau Suceava, unde trotinetele au devenit tot mai populare.
Fostul pilot de raliuri și expert în conducere defensivă, Titi Aur, a propus ca utilizatorii de trotinete electrice să fie obligați să încheie polițe RCA, legate direct de codul numeric personal. „Dacă trotinetele electrice vor fi asigurate, nu vor responsabiliza pe cei de la ghidon neapărat, pe când dacă e pe CNP, te face mai responsabil. Că ai 14-16 ani sau 40 de ani, vrei să mergi cu trotineta îţi faci un RCA pentru trotinetă, bicicletă electrică. Dacă faci un accident are cine să plătească, dar să fie obligat în același timp când faci acest RCA să faci un chestionar măcar să știi să mergi pe dreapta, să știi ce înseamnă stop, trecerea de pietoni”, a declarat Titi Aur.
Implementarea unui RCA obligatoriu pentru trotinete ar presupune ca fiecare utilizator, indiferent de vârstă, să fie identificat prin CNP și să suporte costurile unei asigurări, similar cu șoferii auto. În caz de accident, despăgubirile ar fi acoperite de asigurare, iar costul poliței ar putea crește pentru cei care provoacă incidente.
La nivel european, obligativitatea asigurării pentru trotinete electrice a fost introdusă încă din 2021, însă în România legislația nu a fost încă modificată. În prezent, responsabilitatea pentru daunele provocate de trotinete rămâne neclară, iar polițiștii cer inclusiv radare speciale pentru monitorizarea acestora.
Nu este clar când sau dacă această măsură va fi implementată la nivel local, însă discuțiile continuă, iar utilizatorii de trotinete din Botoșani și din regiune ar trebui să fie atenți la eventualele schimbări legislative.