Învățare prin gamificare: noua etapă în procesul de învățare

(P) Află ce este educația prin tehnologie, cum se folosește în procesul de învățare, care sunt avantajele și riscurile folosirii gamificarii în învățare și altele.

 


Creșterea nivelului de educație digitală prin gamificare și recompense

 


Tehnologia și educația și-au dat mâna încă din anii 1980, atunci când au fost introduse primele cursuri pe computer, dar s-au amplificat începând cu anii 2000. Din anul 2010, pe fondul creșterii popularității smartphone-urilor și a platformelor de învățare online, educația digitală s-a conturat drept o alternativă solidă la modurile tradiționale de învățare. Educația prin tehnologie implică folosirea instrumentelor digitale pentru a îmbunătăți procesele de predare și învățare.


Pentru a stimula procesul de învățare, pe unele platforme online se utilizează sistemul de gamificare și recompense. Acest tip de recompensare este folosit în mai multe domenii, printre care se numără și domeniul iGaming, acolo unde activează și Verde casino, un portal care oferă un program de gamificare atractiv jucătorilor săi, accesibil și jucătorilor români. Află ce presupune învățarea bazată pe gamificare și care sunt avantajele, dar și provocările pe care le prezintă, citind acest articol.

 


Care sunt beneficiile educației prin tehnologie?

 


Educația digitală reprezintă o modalitate de învățare cu efecte benefice atât pentru elevi și studenți, cât și pentru cei care predau, dar și pentru sistemul de educație în sine. Procesele de instruire și asimilare a cunoștințelor includ utilizarea de echipamente hardware (laptopuri, tablete, etc), software (aplicații educaționale, cursuri online, etc), platforme (clase virtuale, platforme de pregătire, etc) și tehnologii inovative (Realitate Virtuală, Realitate Augmentată, etc). Avantajele pentru elevi și studenți sunt următoarele:

 

  • Îmbunătățirea rezultatelor la învățătură - predarea cu ajutorul tehnologiei stimulează învățarea accelerată;
  • Personalizarea modului de învățare - experiențele educaționale se adresează nevoilor reale ale celor care învață, adaptandu-se ritmului lor de învățare și utilizând stiluri de predare adaptate;
  • Creșterea nivelului de angajament - învățarea interactivă îi motivează pe elevi și studenți, iar folosirea sistemului de gamificare, a simulatoarelor și a Realității Virtuale eficientizează procesul de învățare;
  • Îmbunătățirea accesului la educație - utilizarea tehnologiei în procesul educativ permite extinderea accesului la educație dincolo de limitele geografice și fizice. 

 

La rândul lor, educatorii, învățătorii și profesorii, dar și sistemul educațional, au parte de o serie de avantaje, printre care se remarcă următoarele elemente:

 

  • Evidențierea metodelor de predare - cadrelor didactice li se furnizează instrumentele necesare pentru a-și valorifica metodele de predare, inclusiv posibilitatea de a crea noi modalități de predare, care să crească nivelul de angajament și interacțiune al elevilor;
  • Suport pentru pregătirea lecțiilor - folosirea tehnologiei în procesul de predare ajută la gestionarea mai eficientă a muncii, precum și la monitorizarea progresului procesului de învățare și la analiza performanțelor elevilor și studenților;
  • Facilitează dezvoltarea profesionala - personalul didactic beneficiază de posibilitatea de a-și dezvolta aptitudini digitale, ceea ce le crește nivelul de competență profesională;
  • Creșterea eficientei în sistemul de învățământ - instituțiile educaționale beneficiază de creșterea calității procesului de predare, iar rezultatele obținute de elevi și studenți contribuie la creșterea reputației instituției de învățământ;
  • Încurajarea colaborării - profesorii, elevii și părinții sunt implicați activ în procesul de învățare, aceea ce stimulează colaborarea dintre ei.

 


La final, educația are de câștigat pentru că alinierea proceselor de predare și de învățare la realitatea modernă le permite elevilor și studenților să se pregătească în conformitate cu cerințele pieței de muncă din viitor.

 


De ce este utilă gamificarea în procesul de învățare?

 


Gamificarea este un concept care implică stimularea prin acordarea de recompense care se câștigă în urma completării unor sarcini, misiuni sau provocări. Sistemul educațional folosește gamificarea pentru a-i motiva pe elevi și studenți ca să învețe, crescându-le gradul de angajament. Progresul acestora este monitorizat, iar fiecare nou obiectiv ideplinit este recompensat. Astfel, se conturează o suită de beneficii pentru cei care învață, printre care se evidențiază următoarele aspecte:

 

  • Îmbunătățirea nivelului de reținere a informațiilor - recompensele, alături de feedback-ul instant și de repetare ajută la consolidarea informațiilor pe termen lung;
  • Dezvoltarea de abilitați esențiale pentru viitor - gamificarea încurajează gândirea analitică, creativitatea și spiritul de colaborare, care sunt aptitudini extrem de importante pe piața de muncă;
  • Furnizează obiective clare - sistemul de recompense implică atingerea unor praguri prestabilite, ceea ce le oferă elevilor și studenților o cale clară de urmat, fiecărui obiectiv atins fiindu-i acordat un premiu care recompensează efortul depus;
  • Încurajarea învățării active - în loc să învețe pasiv, elevii și studenții se angajează într-un sistem de provocări și de sarcini interactive, care îi stimulează din toate punctele de vedere;
  • Acordarea de feedback în timp real - platformele de învățare digitală le oferă celor care învață feedback în timp real, ceea ce ajută la înțelegerea greșelilor, la îmbunătățirea învățării și la menținerea acestora pe o traiectorie ascendentă către atingerea obiectivelor.


Desigur, nu lipsesc riscurile, printre care se numără reducerea motivației intrinseci, un nivel superficial de implicare, creșterea anxietății, distragerea procesului educațional și concentrarea atenției asupra recompenselor și excluderea. Cu toate acestea, includerea gamificării ca modalitate de stimulare a educației reprezintă o alternativă modernă la formarea tradițională și o deschidere a educației către viitor.
 

Abonament BT Pătrat Mov