În ultimii ani, proiecte majore precum SAF-T, e-Factura și e-Transport au accelerat digitalizarea obligațiilor de raportare fiscală, adăugându-se celor existente: decontul de TVA, declarațiile privind livrările și achizițiile intracomunitare și cele interne, declarațiile de impozit pe profit și impozit reținut la sursă etc.
Acest volum imens de date, pe care contribuabilii îl transmit autorităților fiscale într-un format standardizat, fie în timp real, fie într-un interval relativ scurt după încheierea proceselor contabile lunare, înseamnă efort și o presiune asupra departamentelor financiare și de taxe. Însă putem transforma această presiune și într-un beneficiu pentru companie? Cu siguranță, pentru că digitalizarea nu se limitează la simpla transmitere a declarațiilor către autoritățile fiscale. Înseamnă un grad înalt de digitalizare și o eficientizare a funcției fiscale, prin optimizarea fluxurilor interne — de la înregistrarea datelor în sistemele de gestiune ale companiei, standardizarea acestora, reducerea sau eliminarea intervențiilor manuale, până la implementarea unor mecanisme de verificare automată a acurateței informațiilor raportate.
În final, atât digitalizarea complexă, cât și eficientizarea funcției fiscale oferă informațiile detaliate și corelate care pot fi transformate în avantaje atunci când sunt desenate procesele interne, se organizează echipele și se eficientizează costurile.
Analiza funcției fiscale și identificarea ariilor de îmbunătățire
Pentru a asigura o eficientizare reală a funcției fiscale, ar trebui inițiată o analiză detaliată a proceselor interne, a responsabilităților și a fluxurilor de date din cadrul departamentelor fiscale. Astfel sunt identificate ariile critice ce necesită intervenție precum:
Beneficiile transformării funcției fiscale
Sursa https://www.hotnews.ro