Ancheta săptămânii
Inginerii financiare de zeci de milioane euro la CJ şi Primărie

Consiliul Judeţean şi municipalitatea botoşăneană derulează două mega-operaţiuni prin care prejudiciază bugetul de stat cu circa 140 de milioane de lei. Prin falimentarea cu bună ştiinţă a unor societăţi şi înfiinţarea altora noi, cu acelaşi obiect de activitate, se încearcă să se scape de datorii impresionante. Pentru astfel de fapte orice privat ar fi fost probabil la această oră în atenţia organelor de cercetare penală.

Apa Grup - Termica

Apa Grup, “omorîtă” pentru datorii de 70 de milioane de lei

Tonul a fost dat de SC Apa Grup SA, unitate al cărei acţionar principal este Consiliul Judeţean. În luna noiembrie a anului precedent a fost înregistrată la Oficiul Registrului Comerţului SC Nova Apaserv SA, agent economic cu acelaşi profil de activitate ca şi încă actualul furnizor de servicii de apă şi canalizare. Acţionar majoritar este tot Consiliul Judeţean, iar minoritari sînt 49 de consilii locale. S-a înfiinţat Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară care îl are ca şef pe preşedintele Consiliului Judeţean Mihai Ţâbuleac şi o Adunare Generală a Acţionarilor, dar şi un consiliu de administraţie. Directori Apa GrupEi bine, din acest din urmă consiliu fac parte exact şefii actuali ai SC Apa Grup SA, adică directorul general Maricel Georgescu, directorul tehnic Cătălin Fetcu şi directorul de exploatare Stelian Dumitrescu. Primii doi fac parte cam de un deceniu din conducerea SC Apa Grup SA, ceea ce înseamnă că sînt răspunzători în bună măsură de starea deplorabilă în care a ajuns unitatea. Acesta nu a constituit însă un impediment în a fi promovaţi şi în fruntea SC Nova Apaserv SA. Acum, acest “Nova Apaserv” este în plină procedură de licenţiere, urmând practic să preia activitatea de la actuala “Apa Grup”. Dar nu va lua doar şefii şi activitatea. „Un nou operator nu îl poţi înfiinţa cu oameni care nu au nici o experienţă în gospodăria comunala, apă şi canal. Este clar că noul operator va trebui să preia un segment foarte mare din actualii angajaţi. Din punctul meu de vedere, cel puţin pentru primele 12 luni vor fi preluaţi salariaţii”, ne-a declarat Albert Tănasă, purtătorul de cuvînt al SC Apa Grup SA. Cît despre bunurile „Apa Grup”, acesta spune că vor fi utilizate prin chirie, ori cumpărate. Cu alte cuvinte, noul operator preia cam totul… doar datoriile sunt însă „uitate”. Şi acestea nu sunt tocmai mici. Este vorba de circa 70 de milioane de lei numai la bugetul de stat. „Datoriile actuale ale Apa Grup… ele rămîn. După intrarea în activitate a noului operator, principala activitate a Apa Grup va fi recuperarea actualelor creanţe”, a mai spus Tănasă.

Termica, răcită pentru debite la stat de peste 75 de milioane de lei

Cam după aceeaşi schemă se acţionează şi în termoficare. AGA a aprobat divizarea SC Temica SA şi constituirea SC Modern Calor SA. Noua societate, căreia pe 7 mai i-au ieşit toate actele de la Oficiul Registrului Comerţului, preia majoritatea angajaţilor de la vechea unitate, adică în jur de 200, Termica rămînînd şi după o nouă serie de concedieri doar cu aproximativ 50. Ion DiaconuCa şi la apă, SC Modern Calor SA e condusă cam de aceeaşi oameni care au avut rolul lor în situaţia actuală jalnică a societăţii Termica. Astfel, director general al SC Modern Calor SA este nimeni altul decît Ion Diaconu, cel care a condus vechea societate după preluarea conducerii municipalităţii de primarul Cătălin Flutur, iar în consiliul de administraţie îi regăsim pe expeditorul internaţional Constantin Zărnescu şi profesorul de sport Ioan Strujan, cei care ani de zile au făcut parte şi din consiliul de administraţie al SC Termica SA. Această societate are datorii la stat de circa 76 de milioane de lei,pe care, bineînţeles, Modern Calor nu le preia. În schimb, după ce preia şefii şi marea parte a personalului, o să îi preia şi activitatea. Astfel, la o şedinţă a consiliului de administraţie din 21 mai s-a aprobat depunerea unei scrisori de garanţie pentru participarea la licitaţia organizată de Consiliul Local pentru serviciul de distribuţie a energiei termice. În consecinţă, Termica va rămîne cu datoriile uriaşe şi cu partea de producere a energiei termice, iar Modern Calor va distribui şi va factura energia termică către populaţie. Nici aleşii locali nu se prea feresc să recunoască faptul că totul s-a făcut pentru a scăpa termoficarea de datorii. „Tot ce a fost proprietate privată ori a preluat Primăria, ori a trecut la Modern Calor. Probabil că asta a fost ideea, dar nu e neapărat una rea dacă asta este pentru că Termica este totuşi o unitate cu funcţie socială”, a afirmat consilierul local Gheorghe Vâzdoagă, membru AGA al acelor două societăţi.

Fiscul este îngăduitor în faţa manevrelor

Rămîn astfel, însumat, debite de peste 140 de milioane de lei la bugetul de stat. În timp ce alţi economici, care au datorii incomparabil mai mici, sunt executaţi silit de Direcţia Generală a Finanţelor Publice, pentru arieratele uriaşe înregistrate de SC Apa Grup SA şi SC Termica SA finanţiştii nu mai par să fie chiar atît de drastici. Petru LucaEi susţin că ambele unităţi derulează sau sînt pe cale să implementeze programe europene, iar eventuale măsuri foarte dure ale Fiscului ar putea pune în pericol bunul mers al acestora. „Este foarte important ca aceste finanţări să nu se sisteze. Dacă pierdem şi aceste surse de finanţare înseamnă că, din punctul de vedere al serviciilor oferite de aceste societăţi, nu avem altă soluţie. Vrea cineva să cumpere conducta de apă care vine de la Cătămărăşti? Sau castelul de apă? Dacă cineva crede că poate lăsa o comunitate fără apă caldă sau apă rece înseamnă că discutăm despre alte lucruri”, ne-a declarat Petru Luca, director adjunct DGFP. Deşi este evident că scopul principal al reorganizării este să se tragă statul în piept de zeci de milioane de euro, şefii DGFP susţin că nu prea au ce face. „Aici sunt două paliere de discuţii. În primul rînd Fiscul nu dă aviz de legalitate. Patrimonial unităţile sunt ale Consiliului Judeţean şi Consiliului Local şi acţionarii organizează activitatea fără avizul Fiscului”, a mai arătat Petru Luca. Chiar dacă ar vrea să execute ceva silit DGFP nu prea ar avea mare lucru de scos la vînzare. Majoritatea bunurilor celor două societăţi se află în proprietatea Consiliului Judeţean şi Consiliului Local, iar SC Apa Grup SA şi SC Termica SA doar le administrează astfel încît finanţiştii nu se pot îndrepta împotriva lor.

Şefii au făcut datorii pe salarii de invidiat

Directorii care trec de la firmele îngropate în datoriile la altele noi nu s-au putut plînge vreodată că, din punct de vedere salarial, au suferit în vreun fel. Maricel Georgescu încă are un salariu brut de 6.000 de lei la SC Apa Grup SA, iar Ion Diaconu tot cam pe acolo a fost plătit o bună bucată de vreme la SC Termica SA. Nici un director general sau adjunct ori vreun membru al consiliilor de administraţie nu a fost sancţionat vreodată pentru neîndeplinirea criteriilor de performanţă sau pentru acumularea unor datorii uriaşe.

Sergiu BĂLĂŞCĂU

 

 

Îngrijitoare de lux la Spitalul Mavromati: Lefuri în plată de 6.000 - 9.000 de lei
Nu există posturi mai bine sau mai prost remunerate. În România angajatorii sunt cei care provoacă discrepanțele uriașe între mediul privat și cel bugetar.Și se ajunge astfel ca două persoane care prestează practic aceeași activitate, dar în locuri diferite, să aibă salarii diametral opuse, ca valoare.
După 31 de ani, Primăria Botoșani a înregistrat la OSIM „Premiul Național de Poezie Eminescu”: Eminescu este al nostru, al tuturor / Dacă dorește să-l provincializeze, să-l facă de nivel local, să implice și aprozarul nu știu care...
După trei decenii în care manifestările dedicate Zilelor Eminescu au fost organizate de Fundația Culturală Hyperion, de anul viitor organizatorii ar putea fi alții.Primăria municipiului Botoșani, finanțatorul principal al acestor evenimente culturale, a devenit proprietară pe titulatura premiului.
Lichidare până la capăt: S-a scos la vânzare și o cale ferată din ograda orașului - O să vină romii până la urmă să o cumpereGALERIE FOTO
Cabinetul Individual de Insolvență (CII) ”Dascălu Constantin Lulu” continuă încercarea de recuperare a datoriilor SC Termica SA. La 11 ani de la intrarea în faliment a fostei societăți de termoficare a orașului, în patrimoniul acesteia încă se mai găsesc bunuri care pot fi valorificate.
Marea ”pilăreală”: Statul a uitat de concursuri, puzderie de instituții conduse de interimarii cu pile la partid
”Exercită cu caracter temporar”, ”promovare temporară”, ”delegare atribuții”, ”preluare sarcini”, toate aceste expresii sofisticate nu fac altceva decât să ascundă la Botoșani un fenomen care a luat amploare în pandemie. La conducerile a tot mai multe instituții sunt propulsați oameni fără concurs, dar cu carnetul potrivit de partid.
„Omul care mânca două pâini” la companiile orașului, dat afară de la societatea în faliment care a îngropat Primăria în datorii
S-au câștigat și se câștigă bani frumoși la societățile Consiliului Local Botoșani, indiferent de situația lor financiarăDirectorul cu două salarii din termie și-a încheiat contractele de șef și a rămas doar cu statutul de angajat la Modern Calor
TRAGEDIA de la Huțani reprodusă după 41 de ani! Cât de pregătit e Botoșaniul să intervină la un accident de o asemenea amploare? – VIDEO 
Seria articolelor privitoare la cea mai mare tragedie rutieră a României se încheie cu un exercițiu de imaginație. Colonelul Decebal Muraru, inspectorul-șef al Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) „Nicolae Iorga”, a participat alături de Botoșăneanul la acest demers după un salt în trecut, pornind de la momentul în care s-a aflat de accident. 
Afaceri cu șomeri anchetate de Poliție și Agenția de Integritate, angajați de la AJOFM prinși în morișca subvențiilor
Polițiștii botoșăneni desfășoară o anchetă care vizează modul în care mai multe societăți comerciale și o organizație neguvernamentală au încercat, și unele chiar au și reușit, să obțină subvenții de la bugetul de stat și cel european prin Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM).
Femeia aruncată printre cadavre care a înviat la morgă: Mama, tu ai fost moartă și ești vie, ce ai văzut acolo?VIDEO & FOTOGALERIE
Aproape 42 de ani trecuți din ziua accidentului de la Huțani nu au fost nici pe departe suficienți pentru ca Virgina Varvarei, astăzi pensionară, să uite clipele îngrozitoare prin care a fost nevoită să treacă. Povestea acesteia este probabil cea mai tulburătoare dintre toate cele ale supraviețuitorilor pe care Botoșăneanul a reușit să îi găsească și să îi intervieveze.
”Șoferii iadului”, vinovații de serviciu în ”epoca de aur”: Mergeai non-stop până picai, mai ațipeai... / Când porneai motorul scotea o fumăraie că autogara nu se mai vedeaVIDEO & FOTOGALERIE
Despre modul inuman, un veritabil atentat la siguranța vieții, în care se circula în perioada comunistă...
Loading...
Șoferul din autobuzul groazei a murit sub ochii soției și a lăsat orfani trei copii, două amenzi – singurele pedepse pentru 48 de morți
Cea mai mare tragedie rutieră din istoria României a avut eroul său negativ. Pentru că în comunism sistemul nu putea fi decât perfect, cei care greșeau erau doar oamenii. Chiar dacă, atunci când vorbim despre șoferi de exemplu, erau nevoiți să circule cu autobuze vechi, pline de improvizații și cu anvelope noi, dar cu defecte de fabricație.
OMAGIU adus după 41 de ani de la tragedia în care au murit aproape 50 de botoșăneni - Troiță ridicată de Consiliul Județean și Primărie – VIDEO
Seria articolelor realizate de publicația Botoșăneanul despre tragedia care a avut loc la Huțani în urmă cu mai bine de patru decenii se aproapie de final. Atât cât s-a putut în condițiile date, am încercat să călătorim într-un trecut mai mult sau mai puțin îndepărtat pentru a readuce în atenție accidentul care rămâne pe primul loc în România, în privința numărului ridicat de morți.
Tragedia de la Huțani, dezvăluită în presa comunistă doar la anunțurile de condoleanțe: A fost tratat drept un accident de muncă
Tragedia de la Huțani nu a existat și totul a fost doar un vis urât dacă ar fi să ne luăm după presa botoșăneană din acea perioadă. Presă ce însemna de fapt un singur ziar care nu a pomenit ceva despre cel mai mare accident rutier din istoria României.
Adevărul făcut scrum! Dosarul accidentului de la Huțani TOPIT de Parchet și Poliție – GALERIE FOTO singurele IMAGINI de la tragedia rutieră
Autoritățile au distrus toate dosarele și documentele cu fotografii anexate, declarații de martori, expertize sau rezultate ale cercetărilor penale care au existat în urma celei mai mari tragedii rutiere din țara noastră.Accidentul rutier cu morți colective a avut loc la Huțani pe 29 iunie 1980, când un autobuz s-a răsturnat cu roțile în sus într-o mlaștină, iar în jur de 50 de oameni și-au pierdut viața.
PREMIERĂ: Colonelul Vasile Botezatu, dezvăluiri amănunțite despre ancheta celei mai mari tragedii rutiere a României: Era o situație de război! VIDEO
Jumătatea vieții i-a fost marcată colonelului botoșănean Vasile Botezatu de cea mai mare tragedie rutieră care s-a petrecut vreodată în România, la Huțani – Botoșani.A avut implicare directă în cercetarea ulterioară și, acum, la venerabila vârstă de 81 de ani, își amintește clar modul în care s-a derulat ziua de 29 iunie 1980.
Loading...
Dezvăluiri după 4 decenii: Anvelopa care a explodat era nouă, ”autobuzul morții” avea doar o ușă și transporta oameni pe... motor
A doua zi după accidentul din 29 iunie 1980 de la Huțani s-a constituit o comisie de constatare tehnică a condițiilor în care s-a produs tragedia. Autobuzul a fost scos din apă cu o macara și transportat la garajul IJTL – Întreprinderea Județeană de Transport Local Botoșani.
Televiziunea Română a ajuns la Botoșani pentru cea mai mare tragedie rutieră din România: Sunt încă întrebări la care după 41 de ani nu se știe răspunsul GALERIE FOTO & VIDEO
Seria de articole inițiată de Botoșăneanul despre accidentul rutier care a avut loc la Huțani în 29 iunie 1980, când un autobuz cu circa 85 de persoane s-a răsturnat într-o mlaștină, a readus în atenția publică această tragedie unică în România prin proporțiile sale. Atunci când s-a produs, a fost înregistrat drept cel mai groaznic accident rutier de pe glob.
Dumitru Zmău în fața celei mai mari tragedii din carieră: Erau distruși. Oameni plângeau, țipau, răcneau. O nenorocire ca asta sper să nu mai prind în viața asta - VIDEO
Doar cei care au prins o bucată din comunism își pot aminti cum decurgeau călătoriile între localități sau cele interjudețene. Autobuzele plecau exclusiv din autogări, nu existau firme private, cum sunt în zilele noastre, pentru transportul călătorilor la orice destinație dorită. Nu erau bilete rezervate, aer condiționat sau altele de acest gen.
Pompierul care a intervenit la tragedia de la Huțani: Se scoteau oameni, intra unul, ieșea altul / Când vezi ce ai văzut acolo... nu-ți găsești cuvintele - VIDEO
Pe Liviu Adronic l-am cunoscut prin prisma activităților din ultimele două decenii, el dezvăluindu-și public sufletul sensibil îndrăgostit de cultură. A apărut și s-a poziționat firesc în mijlocul evenimentelor artistice ca și cum ar fi fost acolo dintotdeauna. Puțini cunosc faptul că Liviu Andronic a trăit o zi și o noapte în mijlocul celei mai mari tragedii rutiere care a lovit România. Și care l-a schimbat și pe el, pe viață. Deși, nu a pierdut pe nimeni drag. A preluat însă din durerea celorlalți, a celor care și-au plâns morții.
Eroul care OFICIAL nu există! Gheorghe Podaru, omul care într-o după-amiază de vară a salvat șase oameni din mlaștina de la Huțani: Totul s-a petrecut într-o tăcere de mormântVIDEO & GALERIE FOTO
Ne reîntoarcem în timp, în duminica zilei de 29 iunie 1980, în localitatea Huțani, unde a avut loc cea mai mare tragedie rutieră a României.Gheorghe Podaru a avut o implicare uriașă în partea a doua a evenimentului rutier, în ceea ce s-a înțeles pe atunci a fi misiunea de salvare.
Mărturiile femeii care a supraviețuit celei mai mari tragedii rutiere din România: Șoferul a strigat - ne răsturnăm / Fetițele alea au murit cu garoafele în mânăVIDEO & FOTO
Margareta Hergheligiu avea 27 de ani în anul care avea să marcheze iremediabil sute de oameni din trei județe ale Moldovei și este una dintre puținele persoane care a supraviețuit teribilului accident rutier din 29 iunie 1980.Își amintește fiecare detaliu extrem de clar, iar amintirile încă-i rănesc memoria pentru că, în cei 41 de ani care au trecut de atunci, nu s-a oprit din întrebările adresate Divinității: „De ce am trăit eu și nu unul dintre copiii care se aflau în autobuz? Sau una dintre familiile fericite care se aflau printre călători?”.
Citeste Agenda VERDE ! www.AgendaVERDE.ro
26 iunie 2010, 22:03
1.In data de 07.05.2010 ati scris: Cutremur la Termica, Diaconu nu mai e director . V-am spus ca nu e nici un cutremur, totul e planificat. Azi, 21.06.2010, descoperiti ca e asa !!!2.Mult asteptata investitie de zeci de milioane de euro, este o poveste. Intrati pe site-ul de la Ministerul mediului. Botosaniul e pe o lista. Si ce daca ? Este adevarat, exista un studiu intocmit de ISPE Bucuresti (a mai facut si alta data), s-au luat niste bani, etc. La alte termoficari sunt probleme de mediu mult mai grave ca la Botosani. Iar in conditiile actuale ale Romaniei, nici europenii nu vor fi atat de prosti. Proiectul Termica are un argument de mediu, destul de firav : un CAF100, de care a fost nevoie cateva zile in iarna trecuta.3.O veste pentru prosti: Termica va mentine acelasi prêt la gigacalorie, chiar daca se vor scoate subventiile. Ba, chiar s-au luat masuri !!! S-au redus cheltuielile de protocol si publicitate (sic!). Deja s-au redus salariile cu 25% . Cheltuiala cu munca vie este cam 20% din pretul real al Gcal (cam 400 lei RON). Ori, 25% din 20%, din 400 RON, oare cat face ??? D.le Vazdoaga, luati un creion chimic si…ia socotiti !!!4.Acum, pe holul de la Termica sunt 6-7 directori (cei de la Termica si cei de la Modern Calor). Si, mai sunt si doua Consilii de Administratie. Asa ca,…, papagalii sa traiasca !
21 iunie 2010, 08:42
Sondaj
Ar trebui introduse uniformele școlare obligatorii?
Da
Nu
Nu știu / nu mă interesează
Declaraţia zilei
„Avem o creștere indiferent de fluctuație, veniți, plecați, pensionați, o creștere cu contract de muncă de 22 de medici. Și să nu uităm că mai avem în continuare concursuri în derulare. Avem două posturi la ATI, concursul ...
starshiners.ro%20
fashiondays.ro
Curs valutar
acum 2 zile
EUR
Euro
4.9477 lei
USD
Dolarul SUA
4.6725 lei
CHF
Francul elveţian
4.8048 lei
GBP
Lira sterlină
5.8325 lei
JPY
100 de yeni japonezi
3.6467 lei
XAU
Gramul de aur
277.4633 lei
MDL
Leul Moldovenesc
0.2453 lei
HUF
100 de Florinţi Maghiari
1.2864 lei
AUD
Dolarul Australian
3.3027 lei
CAD
Dolarul Canadian
3.6568 lei
CZK
Coroana Cehească
0.2006 lei
DKK
Coroana Daneză
0.6648 lei
Vremea
astăzi
Botosani
14.6 o C
Dorohoi
14.6 o C
Bucecea
13.9 o C
Darabani
9.8 o C
Saveni
15.1 o C
Ştefăneşti
13.4 o C
Horoscop
astăzi
app traffic statistics
© Copyright 2009 - 2022 Botoşăneanul. Toate drepturile rezervate.