Schimbările care trebuie să conducă la scăderea prețurilor RCA au intrat la dezbatere în procedură de urgență în comisiile de specialitate din Camera Deputaților, for decizional, în condițiile în care România riscă plata unor „sancțiuni considerabile” dacă nu modifică urgent legislația RCA potrivit reglementărilor UE.
Proiectul de modificare a legii RCA (legea 132/2017) a fost adoptat de Senat în luna martie a anului trecut și vizează schimbări majore RCA precum revizuirea sistemului bonus-malus, posibilitatea suspendării efectelor contractului RCA, precum și plata în rate a primei de asigurare.
La Camera Deputaților însă, proiectul de lege a strâns aproape 50 de amendamente la forma adoptată în Senat, cele mai controversate fiind legate de cuantumul și plata despăgubirilor RCA, potrivit unui document consultat de HotNews.ro.
O primă schimbare vizează articolului 14, alineatul 3 din Legea 132/2017 privind cuantumul despăgubirilor RCA: „Valoarea reparaţiei se stabileşte folosind sistemele de evaluare specializate sau prin documente emise în condiţiile legii în care unitatea reparatoare auto îşi poate utiliza propria valoare a orei de manoperă afişată”.
Un amendament depus de PSD și susținut de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) propune modificarea articolului 14, alineatul 3 din Legea 132/2017 privind cuantumul despăgubirilor RCA.
În prezent, acest articol prevede:
Amendamentul depus de PSD propune ca: „În cazul unui bun avariat, cuantumul despăgubirii se stabilește numai prin convenție între asigurătorul RCA și persoana prejudiciată pe baza prețurilor/costurilor de piață ale bunurilor, pieselor componente, subansamblelor, materialelor cât și ale manoperei necesare reparației/recondiționării bunului.
PSD motivează astfel acest amendament:
ASF susține acest amendament cu modificări pentru a nu îngrădi dreptul persoanelor prejudiciate de acces la justiție. Astfel ASF propune modificarea acestui amendament astfel:
În completarea acestor schimbări, un alt amendament PSD susținut de ASF prevede modificări la plata despăgubirilor, pentru situația în care păgubitul nu este de acord cu suma propusă ca despăgubire de asigurătorul RCA:
În motivarea acestei propuneri, PSD susține că „se propune scurtarea timpului de soluționare a litigiilor prin impunerea soluției Sal-Fin. Se are în vedere și stabilirea unei sancțiuni aplicabile asigurătorilor RCA în situația în care soluția SAL-FIN este contrară deciziei adoptate de către aceștia. În același timp ca urmare a definirii diminuării nejustificate introduse prin intermediul art. 21 alin. (51) în forma adoptată de Senat s-a introdus în prezentul proiect și sancțiunea pentru această acțiune”.
Sal-Fin este o structură din cadrul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) la care păgubiții nemulțumiți de despăgubirile primite de la asigurători, dar și alți consumatori care au litigii cu firmele de pe piețele de asigurări, bursă și pensii private se pot adresa înainte de a merge în instanță. Procedura de conciliere este gratuită.
Sal-Fin aplică și acum decizii de impunere, însă aceste soluții sunt de multe ori atacate în instanță de asigurători.
Potrivit amendamentului propus mai sus, deciziile de impunere ale Sal-Fin vor avea aceeași putere ca și o instanță judecătorească. Pentru a funcționa această măsură, un alt amendament PSD susținut de ASF prevede următoarele:
Prin alte amendamente PSD susținute de ASF, această faptă a asigurătorilor RCA este încadrată drept contravenție care se pedepsește cu „amendă de 10.000 lei pentru fiecare diminuare nejustificată”.
Altă controversă majoră între service-urile auto și asigurători este iscată de un amendament formulat de către Iulius Marian Firczak, un deputat al Minorităților. Acesta a precizat pentru HotNews.ro că „amendamentele pe care le-a trimis la ASF pentru punct vedere sunt cele pe care le-a primit la UNSAR, BAAR, UNSICAR și POSA”.
Acesta a propus redefinirea termenului de mandatar RCA, adică orice persoană fizică sau juridică împuternicită să reprezinte interesele păgubitului în raporturile cu asigurătorul RCA și cu service-ul de reparații auto.
Amendamentul propus de Firczak și îmbunătățit de ASF prevede ca „exercitarea mandatului, de către mandatar, se permite doar dacă acesta nu se află în conflict de interese.”
Printr-un alt amendament al acestui deputat, susținut de asemenea de ASF, este definit și conflictul de interese, astfel:
Motivarea este următoarea:
Tot grupul parlamentar PSD a propus introducerea unor condiții la acordarea lipsei de folosință închirierea unui vehicul rent – car cât și cu privire la perioada pentru care se acordă despăgubiri pentru această acoperire.
Sursa https://www.hotnews.ro