Anul 2025 a fost unul dintre cei mai activi și mai vizibili ani pentru educația botoșăneană, cu rezultate mai bune la examene, cu proiecte dedicate elevilor și profesioniștilor din școli, cu investiții importante în infrastructură, dar și cu evenimente naționale care au adus județul în prim‑planul educației din România.
La începutul anului, aproape jumătate dintre unitățile de învățământ din Municipiul Botoșani, dar și o parte dintre unitățile de învățământ din județ se aflau în proces de reabilitare. Deși lucrările au generat disconfort pentru mii de elevi, părinți și cadre didactice, finalul anului a adus revenirea treptată a școlilor relocate în spații moderne, sigure și adaptate nevoilor educației actuale.
Pentru creșterea performanței elevilor, Inspectoratul Școlar Județean Botoșani a organizat în 2025, două simulări județene ale Evaluării Naționale, suplimentar față de simularea națională. Măsura s-a dovedit eficientă, procentul de promovare crescând cu 10% față de anul școlar anterior. Tot în 2025, a fost introdusă și o simulare județeană pentru elevii claselor a XII-a.
Pentru anul școlar 2025–2026 sunt programate două simulări județene ale examenului de Bacalaureat, iar simulările pentru Evaluarea Națională au devenit regionale, prin includerea județelor Iași și Vaslui. Noutatea majoră o reprezintă corectarea lucrărilor pe platforma online a Ministerului Educației și Cercetării, utilizată și în cadrul examenelor naționale.
Proiectele Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS) au continuat în 2025 în cele 58 de unități de învățământ beneficiare, iar rezultatele pozitive încep să fie vizibile în rapoartele anuale, confirmând impactul intervențiilor dedicate sprijinirii elevilor vulnerabili.
De asemenea, un rol deosebit de important în comunitățile școlare botoșănene îl are și Programul Național „Masa sănătoasă” derulat în 28 de unități de învățământ din județ.
Un obiectiv major realizat în 2025 a fost reducerea numărului de clase cu învățământ simultan: de la 235 de clase cu 3.397 elevi în anul școlar 2024–2025, la 123 de clase cu 1.797 elevi în anul școlar 2025–2026.
Această reușită reflectă colaborarea eficientă dintre Inspectoratul Școlar Județean Botoșani, directorii unităților de învățământ și autoritățile locale.
Un moment de mândrie pentru învățământul botoșănean a fost câștigarea trofeului „Profesorul Anului din mediul rural”, categoria „Profesori debutanți”, de către Ioana Cristina Pașcău, învățător la Școala Gimnazială „Petru Zamfirescu” Prisacani, structură a Liceului Tehnologic „Nicolae Bălcescu” Flămânzi. Distincția, acordată în cadrul Galei organizate de Teach for Romania, aduce în prim-plan dedicarea cadrelor didactice din mediul rural.
Pe lângă tradiționalul Târg al liceelor, organizat anual în luna mai, în 2025 au fost introduse două noi evenimente de promovare a ofertei educaționale:
• Zilele porților deschise în învățământul primar
• Zilele porților deschise în învățământul ante/preșcolar
Mii de elevi, viitori elevi și părinți au participat la aceste activități.
Tot în 2025, Botoșaniul a găzduit Școala de bani, cel mai amplu eveniment de educație financiară din județ, organizat în parteneriat cu BCR – Sucursala Botoșani, Consiliul Județean al Elevilor și Camera de Comerț și Industrie Botoșani. Aproape 1500 de elevi au participat la activitățile dedicate dezvoltării competențelor financiare.
Anul 2025 a reprezentat pentru Inspectoratul Școlar Județean Botoșani un moment de referință, în care profesionalismul, solidaritatea și coeziunea echipelor de inspectori școlari, directori, profesori și parteneri educaționali au adus reușite remarcabile la nivel național. Organizarea, în județul Botoșani, a cinci etape naționale ale olimpiadelor și concursurilor școlare a fost nu doar o provocare logistică și instituțională, ci și o demonstrație de forță colectivă, de încredere reciprocă și de implicare autentică pentru educație:
• Olimpiada Națională de Matematică, adresată elevilor din clasele IX-XII, desfășurată în perioada 1 – 6 aprilie 2025, la care au participat, 369 de elevi și 47 de cadre didactice.
• Olimpiada Națională de Informatică, adresată elevilor din clasele V-VIII, desfășurată în perioada 14 – 18 aprilie 2025, la care au participat 360 de elevi și 45 de cadre didactice.
• Concursul Național de Educație Juridică „Be Legal! Be Cool!”, adresat elevilor de gimnaziu și liceu, desfășurat în perioada 30 mai – 1 iunie 2025, la care au participat 89 de elevi.
• Olimpiada Națională a Sportului Școlar – Campionatul Național de Cros pentru gimnaziu/ liceu, fete/ băieți, în perioada 11 – 13 aprilie 2025, la care au participat 150 de elevi.
• Olimpiada Națională a Sportului Școlar – Volei gimnaziu/fete, în perioada 15 – 18 mai 2025, la care au participat 96 de eleve din 8 echipe câștigătoare zonale.
Cele cinci etape naționale organizate în 2025 nu au fost doar evenimente de amploare, ci și o confirmare a faptului că județul nostru poate și merită să fie în prim-planul performanței educaționale naționale.
În luna noiembrie, Inspectoratul Școlar Județean Botoșani, în parteneriat cu mediul de afaceri din Botoșani, a organizat GALA OLIMPICILOR ÎN EDUCAȚIE, ediția a IV-a, în cadrul căreia, 57 de elevi și 30 de profesori au fost răsplătiți cu premii pentru rezultatele obținute la olimpiadele naționale și internaționale. Toți cei 220 de elevi care au participat la aceste etape au făcut din județul nostru un reper al excelenței în educație.
Un moment memorabil pentru întreaga comunitate educațională botoșăneană a avut loc în luna decembrie: acordarea, de către Casa Regală a României, a distincției „Curajul Civic” elevului Matei BUTNARU, medaliat cu aur la Olimpiada Internațională de Astronomie și Astrofizică pentru Juniori (IOAA Jr) 2025, o performanță de excepție care îl clasează printre cele mai promițătoare tinere talente ale învățământului românesc. Reușita lui este o onoare și un prilej de mândrie pentru întreg județul, pentru școala botoșăneană și pentru Colegiul Național „Mihai Eminescu” Botoșani, unitate de învățământ căreia i s-a conferit aceeași distincție, în semn de recunoaștere a modului în care asigură performanța școlară și un act educațional de calitate.
Două vizite importante pentru spațiul educațional botoșănean au marcat începutul și sfârșitul anului 2025. În luna aprilie, secretarul de stat în Ministerul Educației și Cercetării, Sorin Ion, s-a întâlnit cu directorii de școli din județul Botoșani pentru a discuta despre provocările și oportunitățile învățământului preuniversitar la nivel național, precum și despre aspectele specifice la nivel local, iar în luna noiembrie, doamna prof. dr. Luciana Antoci, consilier de stat în cadrul Cancelariei Prim-Ministrului României, a avut o întâlnire de lucru cu inspectorii școlari pe tema provocărilor cu care inspectorii școlari și directorii unităților de învățământ se confruntă în ultimii ani, de la schimbările legislative la mecanisme de feedback continuu între școli și inspectoratele școlare.
Încheiem anul 2025 cu inimile pline și cu certitudinea că educația botoșăneană este pe un drum solid, construit prin muncă, pasiune și colaborare și privim spre anul care vine cu speranță și cu dorința de a continua să creștem împreună, pentru ca fiecare elev să aibă șansa unui viitor demn, frumos și plin de posibilități.
„Privind în urmă la anul 2025, simt o bucurie profundă și o mândrie sinceră pentru tot ceea ce comunitatea educațională botoșăneană a reușit să construiască împreună. Elevii noștri au strălucit nu doar prin rezultate, ci prin perseverență, prin dorința de a învăța, prin felul în care au știut să transforme provocările în oportunități. Cadrele didactice au fost, ca întotdeauna, motorul acestor reușite: au investit timp, energie și profesionalism în fiecare activitate, în fiecare proiect, în fiecare elev.
Le mulțumesc tuturor colegilor mei inspectori, directorilor, profesorilor, elevilor, părinților și partenerilor instituționali pentru implicarea lor constantă. Reușitele acestui an sunt rezultatul unei comunități unite, dedicate și orientate spre viitor. Privim cu încredere spre anul 2026, convinși că vom continua să construim împreună un sistem educațional modern, echitabil și performant.” a declarat prof. Bogdan Gheorghe Suruciuc, inspector școlar general.
Schimbări în sistemul educațional botoșănean, trei școli devin licee – VIDEO