Șoferii din Botoșani și din întreaga regiune vor beneficia de protecție sporită la achiziția de mașini noi sau rulate, după ce un proiect de lege depus la Senat interzice excluderea defecțiunilor esențiale din garanțiile auto.
Un nou proiect de lege depus la Senat vizează eliminarea clauzelor abuzive din garanțiile auto, măsură care ar putea schimba radical modul în care sunt tratați clienții de către dealeri și service-uri auto din Botoșani, Iași, Suceava și Vaslui.
Astfel, sistemul de frânare, direcția, airbagurile, centurile de siguranță, șasiul, elementele structurale ale caroseriei, circuitul de răcire al motorului și instalația de climatizare vor trebui reparate gratuit pe perioada garanției, dacă apar defecțiuni.
Proiectul a fost depus la Senat pe 22 octombrie 2025 și, potrivit inițiatorilor, „excluderea acestor defecțiuni este profund nocivă pentru siguranța rutieră și protecția consumatorilor”.
În prezent, mulți producători și dealeri prevăd în certificatele de garanție clauze prin care refuză acoperirea unor reparații critice, cum ar fi pierderile de lichid de frână sau defecțiunile de direcție. Aceste practici vor fi interzise prin noua lege.
De asemenea, șoferii vor avea dreptul să aleagă liber service-ul unde se efectuează reparațiile, fie din rețeaua proprie a garantului, fie dintr-un service partener autorizat. Toate unitățile reparatoare vor trebui să respecte aceleași standarde de calitate și siguranță.
Producătorii, importatorii și dealerii vor fi obligați să repare gratuit defecțiunile prevăzute de lege, să suporte integral costurile cu piesele, manopera și materialele, precum și să informeze în scris consumatorii despre drepturile lor la momentul vânzării.
Un vehicul va fi declarat neconform dacă nu respectă cerințele de calitate, siguranță și performanță asumate la vânzare. Pentru defecțiunile apărute în primele 12 luni de la achiziție, se va prezuma că existau la momentul livrării, dacă nu se dovedește contrariul.
Proiectul de lege urmează să fie dezbătut în Parlament. Nu este clar încă termenul la care ar putea intra în vigoare noile prevederi.