În anul şcolar 2024-2025, în Colegiul Naţional „AT Laurian” din Botoşani, activităţile în cadrul Programului Erasmus+ au fost continuate, prin:
proiectul de acreditare, educaţie şcolară, Erasmus+, anul al III-lea de implementare;
În al treilea an al proiectului de Acreditare, Erasmus+, Mobilităţi, acţiunea cheie 1, în domeniul Educaţiei şcolare, cu nr. de referinţă 2024-1-RO01-KA121-SCH-000217506:
Principalele teme abordate în cadrul mobilităţilor au fost: interculturalitatea, cetăţenia europeană, voluntariatul, noul context de învăţare.
Elevii au învăţat să colaboreze eficient într-un mediu internațional, lucrând în echipă cu elevi din alte țări și respectând ideile și perspectivele diferite. Au înțeles mai bine diversitatea culturală europeană și importanța toleranței, ceea ce i-a ajutat să devină mai deschişi și mai adaptabili într-un mediu multicultural.
În cadrul mobilității de grup-elevi, dezvoltarea durabilă și protecția mediului au fost promovate prin activități de conștientizare, vizitarea de expoziții dedicate acestor teme, metodele de informare a cetățenilor (pliante, afișe stradale) privind protecția mediului și trierea selectivă a deșeurilor. Au fost aduse pliante pentru a le folosi în cadrul activităţilor educative. Au învățat cum acțiunile zilnice influențează planeta și cum putem adopta un stil de viață mai responsabil. Exprientele din proiect au încurajat participanţii să recicleze, să reducă consumul de resurse, să economisească energia și să promoveze transportul ecologic. Au descoperit exemple de bune practici în ceea ce privește sustenabilitatea – cum ar fi utilizarea materialelor reciclabile, gestionarea eficientă a deșeurilor sau amenajarea spațiilor verzi.
Elevii au învățat să fie mai toleranţi, iar activitățile desfășurate au avut ca teme și colaborarea și incluziunea între elevii din medii şi cu perspective diferite. Au desfășurat numeroase activități împreună cu elevii francezi sau lituanieni, s-au legat prietenii, au început sa se cunoască mult mai bine. În Franţa, sunt elevi de mai multe naționalități, care sunt tratați în mod egal, diversitatea fiind încurajată și prin cadrul afișelor de pe holuri. Au descoperit o comunitate școlară tolerantă și o capacitate deosebită de a integra atât grupuri etnice locale cât și participanţii la mobilitate.
În cadrul mobilităților, a fost încurajată, în acelaşi timp, dezvoltarea competențelor digitale.
Iată câteva din opiniile elevilor participanţi la mobilităţile Erasmus+:
Elevii şi profesorii participanţi au avut posibilitatea de a prezenta impactul mobilităţilor asupra dezvoltării profesionale şi personale, precum şi asupra şcolii şi comunităţii locale, în cadrul Conferinţei de valorizare, desfăşurată în data de 28.08.2025, în format online.
Pentru liceu, mobilitatea a reprezentat un prilej de colaborare europeană și vizibilitate, iar pentru comunitate, a fost creat un exemplu pozitiv pentru alți tineri care doresc să se implice într-un proiect educațional de acest tip.
Erasmus+ este programul Uniunii Europene în domeniile educației, formării, tineretului și sportului pentru perioada 2021-2027, se axează pe impactul său calitativ și contribuie la crearea unor societăți mai favorabile incluziunii și cu un nivel mai mare de coeziune, mai ecologice și mai pregătite din punct de vedere digital.