Ancheta săptămânii
Adevărul făcut scrum! Dosarul accidentului de la Huțani TOPIT de Parchet și Poliție – GALERIE FOTO singurele IMAGINI de la tragedia rutieră
  • Autoritățile au distrus toate dosarele și documentele cu fotografii anexate, declarații de martori, expertize sau rezultate ale cercetărilor penale care au existat în urma celei mai mari tragedii rutiere din țara noastră.
  • Accidentul rutier cu morți colective a avut loc la Huțani pe 29 iunie 1980, când un autobuz s-a răsturnat cu roțile în sus într-o mlaștină, iar în jur de 50 de oameni și-au pierdut viața.

Puzderie de anchetatori la accident, toate actele distruse 

 

Alarma s-a dat la scurt timp și atunci la Huțani a ajuns aproape toată suflarea milițienească, procurori, dar și membri cu funcții ai Partidului Comunist Român (PCR). Accidentul și urmările sale nu au fost tratate superficial și s-au făcut cercetări riguroase pentru a se cunoaște ce s-a întâmplat cu exactitate.

 

Puține au fost persoanele care au avut acces la dosar. Multe au fost cele care ulterior au șters aproape orice urmă a nenorocirii care a avut loc în zona celor „7 poduri” de la Huțani. Nimeni nu a ieșit public vreodată cu vreo declarație, concluzie, amănunt sau mesaj pentru familiile îndoliate. S-a păstrat tăcerea în cei 41 de ani care s-au scurs de atunci.

 

În prezent, accidentul mai poate fi reflectat în versiuni ale oamenilor care l-au trăit din tot felul de posturi: supraviețuitori, martori, salvatori sau foști anchetatori. Fiecare cu propria versiune din ceea ce a văzut și s-a văzut.

 

Niciun document. Toate dosarele au dispărut fiind date spre distrugere.

 

Dosarul distrus de Poliție

 

La Inspectoratul de Poliție Județean (fosta Miliție) am formulat în noiembrie 2021 o adresă pentru a avea acces la dosarul de la Huțani.

 

Ni s-a răspuns că dosarul nu mai există în arhive, fiind dat spre topire. Iar nomenclatorul care a asigurat cadrul legal pentru distrugerea documentelor a fost declasificat abia în 2013. La mulți, mulți ani după dispariția tuturor actelor.

 

„Urmare a cererii dv. adresată Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani, formulată în baza Legii 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare, vă comunicăm următoarele:

La nivelul instituției noastre nu se mai regăsesc documentele solicitate de dv., termenul de păstrare, conform Nomenclatorului S/236160 din 2 martie 1984 (declasificat printr-o notă raport a IGPR din 2013) fiind de 10 ani, în cazul documentelor referitoare la activitatea de cercetare a accidentelor grave de circulație, respectiv 3 ani, pentru registrul privind accidentele rutiere”,

 

Delia Nenișcu, purtătorul de cuvânt al IPJ Botoșani

 

Aceeași situație și la Parchet

 

La Parchetul de pe lângă Tribunalul Botoșani dosarul a fost distrus la o distanță de 18 ani de la producerea tragediei rutiere.

 

„Prin Rezoluția nr. 91/P/1980 din 20 octombrie 1980 a Parchetului de pe lângă Tribunalul Botoșani, în temeiul art. 10, lit. g, Cod procedură penală, s-a dispus neînceperea urmăririi penale pentru săvârșirea infracțiunii prev. de art. 178 alin. ultim Cod Penal și art. 21 din Legea nr. 5/1965, fapte constând în aceea că, la data de 29 iunie 1980 în jurul orei 11:30 pe raza județului Botoșani, la locul numit 7 poduri, s-a produs un accident de circulație care s-a soldat cu moartea a 46 de călători inlclusiv a șoferului.

 

Menționăm că nu vă putem elibera copii după documentele existente la dosar, deoarece la data de 24 septembrie 1998 acesta a fost predat la topit, fiind expirat termenul de păstrare.

 

Anexăm, alăturat, în xerocopii, următoarele documente:

  • Extras filă Registru Penal 1980
  • Proces verbal nr. 13 din 24.09.1998
  • Inventar nr.  5 pe anul 1980”.

 

 

Singurele „urme” ale accidentului rutier colectiv de la Huțani care au rămas consemnate negru pe alb sunt un Registru Penal din anul în care a avut loc evenimentul și un proces-verbal prin care s-a luat decizia de topire a dosarului.

 

În iunie 1980 dosarul a fost preluat de procurorul Mihai Gafițiuc și îl viza pe Ioan Aparaschivei, de 37 de ani, șoferul autobuzului. Soluția a fost de netrimitere în judecată, având în vedere că șoferul a murit în accident.  

 

Pe 24 septembrie 1998 se încheie procesul-verbal cu numărul 13 prin care:

 

„Comisia de selecționare compusă din B. Carmen președinte, I. Maria – grefier raportor și P. Daniela – membru, numită prin Oridinul nr. 2220 din 21 septembrie 1998, selecționând în ședințele din 21, 22, 23 septembrie 1998 documentele din anii 1980 – 1995.

 

Avizează că plângerile, cererile, reclamațiile, propunerile, cererile de revizuire și plângerile la Decr. 313/1980, dosarele soluționate prin clasare, ordonanțele de încetare a procesului penal, supliment de dosare în care s-au dat concluzii de învinuire, dosarele soluționate prin scoatere de sub urmărirea penală, rechizitoriu sau declinare, precum și dosarele administrative și de la serviciul contabilitate din inventarele anexă să fie înlăturate, ca nefolositoare, expirându-le termenele de păstrare prevăzute în indicativul din nomenclatorul acestei unități”.

 

 

Singurele dovezi rămase 

 

Singurele imagini care au fost „salvate” în urma accidentului rutier de la Huțani se află în arhiva Televiziunii Române, în urma unui reportaj efectuat la 16 ani de la producerea lui.

 

Din imagini se pot observa podul și balta de dedesubt în care a căzut autobuzul cu roțile în sus. Oamenii care s-au adunat pentru a da ajutor victimelor, unii cu crengi în mâini pentru ca supraviețuitorii să se poată agăța pentru a fi trași la mal. Macaralele care au fost solicitate pentru scoaterea autobuzului, dar și decedații întinși pe mal.

 

*primele imagini imediat după producerea accidentului din 29 iunie 1980

 

*oameni cu crengi încercând să salveze oameni 

*autobuzul tras din apă de macarale și oameni

*imaginea autobuzului 31-SV-2049 după scoaterea din mlaștina de la locul accidentului

*autobuzul morții

*victime înșirate pe mal 

*dosarul de la Huțani care a fost distrus

*imagine de ansamblu de la accident

*piatră comemorativă (dispărută între timp), cu numele victimelor. Mai puțin al șoferului. 

 

În reportajul TVR Iași din 1996 a oferit un scurt interviu și Dinu Bărbăcaru, fost ofițer în cadrul Ministerului de Interne: „Despre accident, în mediul general, ca să fie popularizat în țară, nu s-a vorbit. S-a făcut prelucrarea acestui accident în unitățile deținătoare de autovehicule ca să prevenim un eventual alt accident. Dar, în presă nu a fost publicat și nici la televiziune nu a fost dat”.

 

Instituțiile care au avut dosarul s-au conformat riguros cerințelor legislative. Nu a existat niciun șef vizionar care să anticipeze poate o intenție de documentare a unei lucrări științifice sau poate o producție cinematografică despre cea mai mare tragedie rutieră a României care rămâne totuși în istoria noastră.

 

loading...
PREMIERĂ: Colonelul Vasile Botezatu, dezvăluiri amănunțite despre ancheta celei mai mari tragedii rutiere a României: Era o situație de război! VIDEO
Anchetă eveniment: Accidentul de la Huțani, cea mai mare tragedie rutieră din istoria României – VIDEO

 

DESCARCĂ APLICAȚIA BOTOȘĂNEANUL PENTRU MOBIL:

download from google play download from apple store
Îngrijitoare de lux la Spitalul Mavromati: Lefuri în plată de 6.000 - 9.000 de lei
Nu există posturi mai bine sau mai prost remunerate. În România angajatorii sunt cei care provoacă discrepanțele uriașe între mediul privat și cel bugetar.Și se ajunge astfel ca două persoane care prestează practic aceeași activitate, dar în locuri diferite, să aibă salarii diametral opuse, ca valoare.
După 31 de ani, Primăria Botoșani a înregistrat la OSIM „Premiul Național de Poezie Eminescu”: Eminescu este al nostru, al tuturor / Dacă dorește să-l provincializeze, să-l facă de nivel local, să implice și aprozarul nu știu care...
După trei decenii în care manifestările dedicate Zilelor Eminescu au fost organizate de Fundația Culturală Hyperion, de anul viitor organizatorii ar putea fi alții.Primăria municipiului Botoșani, finanțatorul principal al acestor evenimente culturale, a devenit proprietară pe titulatura premiului.
Lichidare până la capăt: S-a scos la vânzare și o cale ferată din ograda orașului - O să vină romii până la urmă să o cumpereGALERIE FOTO
Cabinetul Individual de Insolvență (CII) ”Dascălu Constantin Lulu” continuă încercarea de recuperare a datoriilor SC Termica SA. La 11 ani de la intrarea în faliment a fostei societăți de termoficare a orașului, în patrimoniul acesteia încă se mai găsesc bunuri care pot fi valorificate.
Marea ”pilăreală”: Statul a uitat de concursuri, puzderie de instituții conduse de interimarii cu pile la partid
”Exercită cu caracter temporar”, ”promovare temporară”, ”delegare atribuții”, ”preluare sarcini”, toate aceste expresii sofisticate nu fac altceva decât să ascundă la Botoșani un fenomen care a luat amploare în pandemie. La conducerile a tot mai multe instituții sunt propulsați oameni fără concurs, dar cu carnetul potrivit de partid.
„Omul care mânca două pâini” la companiile orașului, dat afară de la societatea în faliment care a îngropat Primăria în datorii
S-au câștigat și se câștigă bani frumoși la societățile Consiliului Local Botoșani, indiferent de situația lor financiarăDirectorul cu două salarii din termie și-a încheiat contractele de șef și a rămas doar cu statutul de angajat la Modern Calor
TRAGEDIA de la Huțani reprodusă după 41 de ani! Cât de pregătit e Botoșaniul să intervină la un accident de o asemenea amploare? – VIDEO 
Seria articolelor privitoare la cea mai mare tragedie rutieră a României se încheie cu un exercițiu de imaginație. Colonelul Decebal Muraru, inspectorul-șef al Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) „Nicolae Iorga”, a participat alături de Botoșăneanul la acest demers după un salt în trecut, pornind de la momentul în care s-a aflat de accident. 
Afaceri cu șomeri anchetate de Poliție și Agenția de Integritate, angajați de la AJOFM prinși în morișca subvențiilor
Polițiștii botoșăneni desfășoară o anchetă care vizează modul în care mai multe societăți comerciale și o organizație neguvernamentală au încercat, și unele chiar au și reușit, să obțină subvenții de la bugetul de stat și cel european prin Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM).
Femeia aruncată printre cadavre care a înviat la morgă: Mama, tu ai fost moartă și ești vie, ce ai văzut acolo?VIDEO & FOTOGALERIE
Aproape 42 de ani trecuți din ziua accidentului de la Huțani nu au fost nici pe departe suficienți pentru ca Virgina Varvarei, astăzi pensionară, să uite clipele îngrozitoare prin care a fost nevoită să treacă. Povestea acesteia este probabil cea mai tulburătoare dintre toate cele ale supraviețuitorilor pe care Botoșăneanul a reușit să îi găsească și să îi intervieveze.
”Șoferii iadului”, vinovații de serviciu în ”epoca de aur”: Mergeai non-stop până picai, mai ațipeai... / Când porneai motorul scotea o fumăraie că autogara nu se mai vedeaVIDEO & FOTOGALERIE
Despre modul inuman, un veritabil atentat la siguranța vieții, în care se circula în perioada comunistă...
Loading...
Șoferul din autobuzul groazei a murit sub ochii soției și a lăsat orfani trei copii, două amenzi – singurele pedepse pentru 48 de morți
Cea mai mare tragedie rutieră din istoria României a avut eroul său negativ. Pentru că în comunism sistemul nu putea fi decât perfect, cei care greșeau erau doar oamenii. Chiar dacă, atunci când vorbim despre șoferi de exemplu, erau nevoiți să circule cu autobuze vechi, pline de improvizații și cu anvelope noi, dar cu defecte de fabricație.
OMAGIU adus după 41 de ani de la tragedia în care au murit aproape 50 de botoșăneni - Troiță ridicată de Consiliul Județean și Primărie – VIDEO
Seria articolelor realizate de publicația Botoșăneanul despre tragedia care a avut loc la Huțani în urmă cu mai bine de patru decenii se aproapie de final. Atât cât s-a putut în condițiile date, am încercat să călătorim într-un trecut mai mult sau mai puțin îndepărtat pentru a readuce în atenție accidentul care rămâne pe primul loc în România, în privința numărului ridicat de morți.
Tragedia de la Huțani, dezvăluită în presa comunistă doar la anunțurile de condoleanțe: A fost tratat drept un accident de muncă
Tragedia de la Huțani nu a existat și totul a fost doar un vis urât dacă ar fi să ne luăm după presa botoșăneană din acea perioadă. Presă ce însemna de fapt un singur ziar care nu a pomenit ceva despre cel mai mare accident rutier din istoria României.
Dezvăluiri după 4 decenii: Anvelopa care a explodat era nouă, ”autobuzul morții” avea doar o ușă și transporta oameni pe... motor
A doua zi după accidentul din 29 iunie 1980 de la Huțani s-a constituit o comisie de constatare tehnică a condițiilor în care s-a produs tragedia. Autobuzul a fost scos din apă cu o macara și transportat la garajul IJTL – Întreprinderea Județeană de Transport Local Botoșani.
Televiziunea Română a ajuns la Botoșani pentru cea mai mare tragedie rutieră din România: Sunt încă întrebări la care după 41 de ani nu se știe răspunsul GALERIE FOTO & VIDEO
Seria de articole inițiată de Botoșăneanul despre accidentul rutier care a avut loc la Huțani în 29 iunie 1980, când un autobuz cu circa 85 de persoane s-a răsturnat într-o mlaștină, a readus în atenția publică această tragedie unică în România prin proporțiile sale. Atunci când s-a produs, a fost înregistrat drept cel mai groaznic accident rutier de pe glob.
Loading...
Dumitru Zmău în fața celei mai mari tragedii din carieră: Erau distruși. Oameni plângeau, țipau, răcneau. O nenorocire ca asta sper să nu mai prind în viața asta - VIDEO
Doar cei care au prins o bucată din comunism își pot aminti cum decurgeau călătoriile între localități sau cele interjudețene. Autobuzele plecau exclusiv din autogări, nu existau firme private, cum sunt în zilele noastre, pentru transportul călătorilor la orice destinație dorită. Nu erau bilete rezervate, aer condiționat sau altele de acest gen.
Pompierul care a intervenit la tragedia de la Huțani: Se scoteau oameni, intra unul, ieșea altul / Când vezi ce ai văzut acolo... nu-ți găsești cuvintele - VIDEO
Pe Liviu Adronic l-am cunoscut prin prisma activităților din ultimele două decenii, el dezvăluindu-și public sufletul sensibil îndrăgostit de cultură. A apărut și s-a poziționat firesc în mijlocul evenimentelor artistice ca și cum ar fi fost acolo dintotdeauna. Puțini cunosc faptul că Liviu Andronic a trăit o zi și o noapte în mijlocul celei mai mari tragedii rutiere care a lovit România. Și care l-a schimbat și pe el, pe viață. Deși, nu a pierdut pe nimeni drag. A preluat însă din durerea celorlalți, a celor care și-au plâns morții.
Eroul care OFICIAL nu există! Gheorghe Podaru, omul care într-o după-amiază de vară a salvat șase oameni din mlaștina de la Huțani: Totul s-a petrecut într-o tăcere de mormântVIDEO & GALERIE FOTO
Ne reîntoarcem în timp, în duminica zilei de 29 iunie 1980, în localitatea Huțani, unde a avut loc cea mai mare tragedie rutieră a României.Gheorghe Podaru a avut o implicare uriașă în partea a doua a evenimentului rutier, în ceea ce s-a înțeles pe atunci a fi misiunea de salvare.
Mărturiile femeii care a supraviețuit celei mai mari tragedii rutiere din România: Șoferul a strigat - ne răsturnăm / Fetițele alea au murit cu garoafele în mânăVIDEO & FOTO
Margareta Hergheligiu avea 27 de ani în anul care avea să marcheze iremediabil sute de oameni din trei județe ale Moldovei și este una dintre puținele persoane care a supraviețuit teribilului accident rutier din 29 iunie 1980.Își amintește fiecare detaliu extrem de clar, iar amintirile încă-i rănesc memoria pentru că, în cei 41 de ani care au trecut de atunci, nu s-a oprit din întrebările adresate Divinității: „De ce am trăit eu și nu unul dintre copiii care se aflau în autobuz? Sau una dintre familiile fericite care se aflau printre călători?”.
41 de ani de la cea mai mare tragedie rutieră din România, petrecută la Botoșani! MISTERUL nenorocirii încă este ținut ascuns de autorități – FOTO&VIDEO
Au trecut patru decenii de la cea mai mare tragedie rutieră care a lovit România, la Botoșani. O nenorocire care a frânt zeci de familii și a împietrit numeroase inimi, ale celor care au înregistrat pierderi omenești, dar și ale celor care pe atunci au fost salvatori sau martori. În limitele posibile, permise de un sistem comunist opresiv, botoșănenii i-au plâns mai mult în șoaptă pe cei plecați, fără să tragă prea multe speranțe în aflarea adevărului.
Femeie paralizată din copilărie, obligată de Casa de Pensii să își demonstreze handicapul cu acte medicale din urmă cu 3-4 decenii ca să îi acorde pensie de urmaș
Larisa are 43 de ani... patru decenii și ceva de chin. Este țintuită de mică într-un scaun cu rotile. Rănită aprig de destin, primește și o lovitură din partea unui sistem pe cât de absurd, pe atât de lipsit de orice urmă de empatie.
Pe placa comemorativă sunt doar 44 de nume? Eu nu prea cred!
17 ianuarie 2022, 14:38
Si pe drumul Botosani Stefanesti se mergea cu autobuse gheboase si la care sacojele se puneau pe autobus cu ajutorul unei scari .Putea sa se intample pe orice traseu .Am impresia ca ,,gheboasele " au fost scoase din trafic .
17 ianuarie 2022, 12:18
La nr.6 Căpitan
17 ianuarie 2022, 10:07
"În reportajul TVR Iași din 1996 a oferit un scurt interviu și Dinu Bărbăcaru," A fost o perioadă şef la circulaţie, aşa se spunea pe atunci la o funcţie. Nu ştiu dacă şi la data accidentului. Cât despre vina şoferului hai să fim serioşi. Trimiţi un hârb de 40 de locuri la o oră de vârf, îl încarci până plesneşte, pocneşte un pneu şi devină e fraierul de la volan. Am făcut drumul Sv-Bt şi invers de câteva zeci de ori stând într-un picior ca barza. Sigur şefii habar nu aveau că autobuzele mergeau supraîncărcate, ei erau ocupaţi cu reducerea populaţiei!! Cel puţin astăzi e pe faţă.
17 ianuarie 2022, 10:06
Sondaj
Ar trebui introduse uniformele școlare obligatorii?
Da
Nu
Nu știu / nu mă interesează
Declaraţia zilei
„Avem o creștere indiferent de fluctuație, veniți, plecați, pensionați, o creștere cu contract de muncă de 22 de medici. Și să nu uităm că mai avem în continuare concursuri în derulare. Avem două posturi la ATI, concursul ...
starshiners.ro%20
fashiondays.ro
Curs valutar
acum 2 zile
EUR
Euro
4.9477 lei
USD
Dolarul SUA
4.6725 lei
CHF
Francul elveţian
4.8048 lei
GBP
Lira sterlină
5.8325 lei
JPY
100 de yeni japonezi
3.6467 lei
XAU
Gramul de aur
277.4633 lei
MDL
Leul Moldovenesc
0.2453 lei
HUF
100 de Florinţi Maghiari
1.2864 lei
AUD
Dolarul Australian
3.3027 lei
CAD
Dolarul Canadian
3.6568 lei
CZK
Coroana Cehească
0.2006 lei
DKK
Coroana Daneză
0.6648 lei
Vremea
astăzi
Botosani
16.1 o C
Dorohoi
14.5 o C
Bucecea
15.8 o C
Darabani
14.0 o C
Saveni
14.9 o C
Ştefăneşti
14.7 o C
Horoscop
astăzi
app traffic statistics
© Copyright 2009 - 2022 Botoşăneanul. Toate drepturile rezervate.