Ancheta săptămânii
Femeie paralizată din copilărie, obligată de Casa de Pensii să își demonstreze handicapul cu acte medicale din urmă cu 3-4 decenii ca să îi acorde pensie de urmaș

Larisa are 43 de ani... patru decenii și ceva de chin. Este țintuită de mică într-un scaun cu rotile. Rănită aprig de destin, primește și o lovitură din partea unui sistem pe cât de absurd, pe atât de lipsit de orice urmă de empatie.

Paralizată din copilărie, a rămas și fără tată


”Sechele encefalopatie cronică infantilă”, ”tetrapareză spastică” și ”deficiență mintală medie/gravă”, acestea sunt bolile de care suferă conform certificatului de încadrare într-o categorie de persoane cu dizabilități care necesită protecție specială.


În luna aprilie a acestui an i-a murit tatăl. A rămas doar cu mama și cu sora sa, cea din urmă înțepenită la rândul ei într-un pat după un atac vascular suferit în urmă cu câțiva ani.


De jumătate de an tot încearcă, fără succes, să obțină pensia de urmaș. Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice prevede trei situații în care copiii pot beneficia de acest venit:


-    Dacă au până la vârsta de 16 ani;


-    Dacă își continuă studiile într-o formă de învățământ organizată potrivit legii, până la terminarea acestora, fără a depăși vârsta de 26 de ani;


-    Pe toată durata invalidității de orice grad, dacă aceasta s-a ivit în perioada în care se aflau în una dintre situațiile prevăzute mai sus.


Despre boala Larisei în certificatul de handicap se specifică foarte clar că este ”cronică infantilă”, așa că ar trebui fără probleme să se încadreze în ultima categorie prevăzută de actul normativ menționat.

 

Casa de Pensii îi solicită să demonstreze că a dobândit boala în copilărie deși afecțiunea parafată de medic este ”cronic infantilă”


De la ”Ar trebui” până la ”trebuie” este însă o distanță abisală în Botoșani, România, 2021, atunci când este vorba de sistemul de asistență socială.


Casa Județeană de Pensii (CJP), instituție unde oricum prioritatea conducerii de luni și luni de zile este ca nu cumva să intre oamenii în sediul din Calea Națională, îi solicită Larisei să dovedească faptul că a dobândit boala în copilărie, adică să aducă un act medical cu diagnosticul menționat dinainte de a împlini 16 ani.


Solicitarea ar putea fi catalogată drept aberantă atât timp cât afecțiunea este de ”Sechele encefalopatie cronică infantilă”. Lăsând la o parte că Dicționarul Explicativ al Limbii Române definește ”infantil” drept ”care ține de copii, pentru copii, referitor la copii, al copiilor”, cel puțin la fel de elocventă este definiția pe care medicii o dau bolii de care suferă Larisa:


”Encefalopatia infantilă sechelară reprezintă un grup de suferințe ale creierului dobândite în perioada ante-, peri- sau postnatala (până la 3,5 - 4 ani). Reprezintă o patologie veche, stinsă, neevolutivă, care are la baza o cicatrice a unei suferințe anterioare. Granița de 4 ani este determinată de elementele de imaturitate care există înainte de această vârstă și care pot marca simptomatologia”.

 

”Casa de Pensii Botoșani dorește un document oficial din copilărie”


Așadar, boala de care suferă Larisa se face până la vârsta de maximum 4 ani. Este deci practic un non-sens să îi soliciți unui om care are o asemenea afecțiune să dovedească printr-un certificat că a dobândit-o din copilărie atât timp cât o astfel de boală doar în copilărie se face.


Asociația IHTIS este cea care de câteva luni întreprinde demersuri pentru ca Larisa să primească pensia de urmaș și care a constatat prin reprezentanții săi că tot ce ar trebui să fie logic și normal este ilogic și anormal pentru instituțiile de pe circuitul acordării acestui drept bănesc.


”Casa de Pensii Botoșani dorește un document oficial din copilărie, sub 16 ani. Aceste documente pot fi DOAR gradele de handicap primite de Larisa în primii ani când a intrat legea in vigoare, 1993-1995, când era chemată anual, în luna iulie, la comisii de evaluare, alternativ Dorohoi și Botoșani”,


Mihaela Mihăescu, voluntar Asociația IHTIS.

 

”Știu că este absurd, dar asta prevede legislația”


Aceasta a discutat cu directorul adjunct al CJP Botoșani, care ulterior a recunoscut pentru Botoșăneanul că solicitarea de a aduce un act medical din copilărie poate fi considerată absurdă, însă susține că este nevoit să facă asta.


”Legislația spune că trebuie un act care să dovedească invaliditatea înainte de 16 ani. Știu că este absurd, dar asta prevede legislația. Asta îmi cere și mie controlul de fond când vine de la Casa Națională de Pensii. Am mai avut probleme de genul acesta”,


Narcis Drețcanu, director adjunct CJP Botoșani.


Șeful de la ”Pensii” a adăugat că s-a mai confruntat cu astfel de cazuri, în jur de 10 – 15, în care bolnavii au reușit până la urmă să aducă documentele necesare de la Secția de Pediatrie a Spitalului Județean sau de la medicul de familie.


Doar că, potrivit Mihaelei Mihăescu, ”în copilărie, Larisa nu a fost niciodată spitalizată”, iar ”medicul de familie din sat a plecat de mulți ani în Franța, dosarul ei fiind gol”.


Și chiar dacă ar fi fost spitalizată în perioada apariției manifestărilor bolii, asta s-ar fi întâmplat în urmă cu vreo 40 de ani, fiind greu de crezut că se mai găsește printr-o unitate medicală acte din urmă cu patru decenii.

 

Are certificat din 1998, dar este... prea nou


Comisia de evaluare și încadrare în grad de handicap este organismul care, după cum îi spune și numele, recunoaște oficial unei persoane existența unei dizabilități, eliberându-i un certificat în baza căruia poate obține anumite drepturi bănești.


Cel mai vechi certificat pe care ni l-a transmis Asociația IHTIS pentru Larisa datează din 1998, pe când avea deja 20 de ani, ori CJP dorește unul de când avea maxim 16 ani.


În cel eliberat în 1998 de ”Cabinetul de expertiză medicală și recuperarea capacității de muncă” Dorohoi se precizează că boala este ”cronică infantilă”, că persoana în cauză are capacitatea de muncă pierdută în totalitate și că certificatul este permanent.

 

certificat medical

 


Comisia de evaluare și încadrare în grad de handicap funcționează în cadrul Direcției Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC).


”Vorbesc cu colegii să caute, dacă este persoană cu handicap o găsim în sistem și vedem ce găsim în arhivă. De fapt, problema dumneaei este la Casa de Pensii, noi putem eventual să o ajutăm. Noi avem arhivă și prin centre și prin direcție, putem verifica, mai ales că ne-am mai organizat arhiva pentru că avem acum mai multe spații”,


Alexandru Colbu, director adjunct DGASPC Botoșani.


Larisei i se cer documente eliberate de instituții care NU mai există


Un obstacol în procurarea actelor necesare îl reprezintă însă multiplele reorganizări ale instituțiilor implicate de-a lungul timpului în eliberarea certificatelor de handicap și mai departe în acordarea drepturilor bănești.


În 1998, de când datează amintitul certificat, ”Cabinetul de expertiză medicală și recuperarea capacității de muncă” funcționa în cadrul Direcției de Muncă și Protecția Socială, spartă în patru între timp.


Pe acel certificat se menționa că îi este dat pentru a-i servi la Inspectoratul de Stat Teritorial pentru Persoanele cu Handicap, altă instituție care între timp a dispărut.


În 1998 abia se înființa în cadrul Consiliului Județean Serviciul de Protecție a Copilului, care apoi s-a transformat în direcție. Abia în 2004 această direcție a fuzionat cu Direcția de Asistență Socială, formându-se actuala DGASPC, care a preluat astfel și activitatea privitoare la persoanele cu dizabilități.

 

”Diagnosticat de când avea 11 luni cu diagnosticul SECHELE ENCEFALOPATIE CRONICĂ INFANTILĂ...”


În tot acest hățiș birocratic, Larisa a fost transportată la începutul lui octombrie la Centrul Medical Ecomed de un voluntar venit cu o mașină adaptată tocmai din comuna Marginea, județul Suceava.


”Caut răspuns, dar nu pentru mine, deși am și eu o dizabilitate. Încerc să deslușesc de ce unui tânăr frumos, sobru și credincios, diagnosticat de când avea 11 luni cu diagnosticul SECHELE ENCEFALOPATIE CRONICĂ INFANTILĂ i se pune la îndoială proveniența bolii ca fiind dobândită în copilărie și... TREBUIE SĂ ADUCĂ «DOVEZI» solicitate de Casa de Pensii, pentru a beneficia de DREPTUL LA PENSIE DE URMAȘ.


Cea mai puternică dovadă o descoperim nespus de simplu – în denumirea clară a diagnosticului amintit mai sus, precizat în ultimul grad de handicap primit la 20 de ani, orice DEX traducând termenul «cronic» = «care are o evoluție lentă, care are un caracter de durată», iar cuvântul «infantil» = «care este specific copiilor »”,


Mihaela Mihăescu, voluntar Asociația IHTIS.

 

Și toate acestea se întâmplă pentru 50% din pensia tatălui decedat, pentru că atât ar putea primi Larisa.

 

800


de lei este pensia mamei sale, în vârstă de 73 de ani

 

raspuns administratia prezidentiala

 

În disperare de cauză, Asociația IHTIS i-a scris și președintelui Klaus Iohannis, iar Administrația Prezidențială i-a transmis că a redirecționat adresa spre Consiliul Județean Botoșani, căruia i se subordonează DGASPC.

 

loading...
DRAMA prin care trec doi frați din Botoșani, imobilizați la pat după un accident produs de un șofer beat: ”La spital nu au făcut nimic pentru el, deoarece au crezut că va muri”
Au dat-o-n mintea copiilor : UITE locul în care pe oameni îi chema X sau Y : GALERIE FOTO

 

DESCARCĂ APLICAȚIA BOTOȘĂNEANUL PENTRU MOBIL

 

Îngrijitoare de lux la Spitalul Mavromati: Lefuri în plată de 6.000 - 9.000 de lei
Nu există posturi mai bine sau mai prost remunerate. În România angajatorii sunt cei care provoacă discrepanțele uriașe între mediul privat și cel bugetar.Și se ajunge astfel ca două persoane care prestează practic aceeași activitate, dar în locuri diferite, să aibă salarii diametral opuse, ca valoare.
După 31 de ani, Primăria Botoșani a înregistrat la OSIM „Premiul Național de Poezie Eminescu”: Eminescu este al nostru, al tuturor / Dacă dorește să-l provincializeze, să-l facă de nivel local, să implice și aprozarul nu știu care...
După trei decenii în care manifestările dedicate Zilelor Eminescu au fost organizate de Fundația Culturală Hyperion, de anul viitor organizatorii ar putea fi alții.Primăria municipiului Botoșani, finanțatorul principal al acestor evenimente culturale, a devenit proprietară pe titulatura premiului.
Lichidare până la capăt: S-a scos la vânzare și o cale ferată din ograda orașului - O să vină romii până la urmă să o cumpereGALERIE FOTO
Cabinetul Individual de Insolvență (CII) ”Dascălu Constantin Lulu” continuă încercarea de recuperare a datoriilor SC Termica SA. La 11 ani de la intrarea în faliment a fostei societăți de termoficare a orașului, în patrimoniul acesteia încă se mai găsesc bunuri care pot fi valorificate.
Marea ”pilăreală”: Statul a uitat de concursuri, puzderie de instituții conduse de interimarii cu pile la partid
”Exercită cu caracter temporar”, ”promovare temporară”, ”delegare atribuții”, ”preluare sarcini”, toate aceste expresii sofisticate nu fac altceva decât să ascundă la Botoșani un fenomen care a luat amploare în pandemie. La conducerile a tot mai multe instituții sunt propulsați oameni fără concurs, dar cu carnetul potrivit de partid.
„Omul care mânca două pâini” la companiile orașului, dat afară de la societatea în faliment care a îngropat Primăria în datorii
S-au câștigat și se câștigă bani frumoși la societățile Consiliului Local Botoșani, indiferent de situația lor financiarăDirectorul cu două salarii din termie și-a încheiat contractele de șef și a rămas doar cu statutul de angajat la Modern Calor
TRAGEDIA de la Huțani reprodusă după 41 de ani! Cât de pregătit e Botoșaniul să intervină la un accident de o asemenea amploare? – VIDEO 
Seria articolelor privitoare la cea mai mare tragedie rutieră a României se încheie cu un exercițiu de imaginație. Colonelul Decebal Muraru, inspectorul-șef al Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) „Nicolae Iorga”, a participat alături de Botoșăneanul la acest demers după un salt în trecut, pornind de la momentul în care s-a aflat de accident. 
Afaceri cu șomeri anchetate de Poliție și Agenția de Integritate, angajați de la AJOFM prinși în morișca subvențiilor
Polițiștii botoșăneni desfășoară o anchetă care vizează modul în care mai multe societăți comerciale și o organizație neguvernamentală au încercat, și unele chiar au și reușit, să obțină subvenții de la bugetul de stat și cel european prin Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM).
Femeia aruncată printre cadavre care a înviat la morgă: Mama, tu ai fost moartă și ești vie, ce ai văzut acolo?VIDEO & FOTOGALERIE
Aproape 42 de ani trecuți din ziua accidentului de la Huțani nu au fost nici pe departe suficienți pentru ca Virgina Varvarei, astăzi pensionară, să uite clipele îngrozitoare prin care a fost nevoită să treacă. Povestea acesteia este probabil cea mai tulburătoare dintre toate cele ale supraviețuitorilor pe care Botoșăneanul a reușit să îi găsească și să îi intervieveze.
”Șoferii iadului”, vinovații de serviciu în ”epoca de aur”: Mergeai non-stop până picai, mai ațipeai... / Când porneai motorul scotea o fumăraie că autogara nu se mai vedeaVIDEO & FOTOGALERIE
Despre modul inuman, un veritabil atentat la siguranța vieții, în care se circula în perioada comunistă...
Loading...
Șoferul din autobuzul groazei a murit sub ochii soției și a lăsat orfani trei copii, două amenzi – singurele pedepse pentru 48 de morți
Cea mai mare tragedie rutieră din istoria României a avut eroul său negativ. Pentru că în comunism sistemul nu putea fi decât perfect, cei care greșeau erau doar oamenii. Chiar dacă, atunci când vorbim despre șoferi de exemplu, erau nevoiți să circule cu autobuze vechi, pline de improvizații și cu anvelope noi, dar cu defecte de fabricație.
OMAGIU adus după 41 de ani de la tragedia în care au murit aproape 50 de botoșăneni - Troiță ridicată de Consiliul Județean și Primărie – VIDEO
Seria articolelor realizate de publicația Botoșăneanul despre tragedia care a avut loc la Huțani în urmă cu mai bine de patru decenii se aproapie de final. Atât cât s-a putut în condițiile date, am încercat să călătorim într-un trecut mai mult sau mai puțin îndepărtat pentru a readuce în atenție accidentul care rămâne pe primul loc în România, în privința numărului ridicat de morți.
Tragedia de la Huțani, dezvăluită în presa comunistă doar la anunțurile de condoleanțe: A fost tratat drept un accident de muncă
Tragedia de la Huțani nu a existat și totul a fost doar un vis urât dacă ar fi să ne luăm după presa botoșăneană din acea perioadă. Presă ce însemna de fapt un singur ziar care nu a pomenit ceva despre cel mai mare accident rutier din istoria României.
Adevărul făcut scrum! Dosarul accidentului de la Huțani TOPIT de Parchet și Poliție – GALERIE FOTO singurele IMAGINI de la tragedia rutieră
Autoritățile au distrus toate dosarele și documentele cu fotografii anexate, declarații de martori, expertize sau rezultate ale cercetărilor penale care au existat în urma celei mai mari tragedii rutiere din țara noastră.Accidentul rutier cu morți colective a avut loc la Huțani pe 29 iunie 1980, când un autobuz s-a răsturnat cu roțile în sus într-o mlaștină, iar în jur de 50 de oameni și-au pierdut viața.
PREMIERĂ: Colonelul Vasile Botezatu, dezvăluiri amănunțite despre ancheta celei mai mari tragedii rutiere a României: Era o situație de război! VIDEO
Jumătatea vieții i-a fost marcată colonelului botoșănean Vasile Botezatu de cea mai mare tragedie rutieră care s-a petrecut vreodată în România, la Huțani – Botoșani.A avut implicare directă în cercetarea ulterioară și, acum, la venerabila vârstă de 81 de ani, își amintește clar modul în care s-a derulat ziua de 29 iunie 1980.
Loading...
Dezvăluiri după 4 decenii: Anvelopa care a explodat era nouă, ”autobuzul morții” avea doar o ușă și transporta oameni pe... motor
A doua zi după accidentul din 29 iunie 1980 de la Huțani s-a constituit o comisie de constatare tehnică a condițiilor în care s-a produs tragedia. Autobuzul a fost scos din apă cu o macara și transportat la garajul IJTL – Întreprinderea Județeană de Transport Local Botoșani.
Televiziunea Română a ajuns la Botoșani pentru cea mai mare tragedie rutieră din România: Sunt încă întrebări la care după 41 de ani nu se știe răspunsul GALERIE FOTO & VIDEO
Seria de articole inițiată de Botoșăneanul despre accidentul rutier care a avut loc la Huțani în 29 iunie 1980, când un autobuz cu circa 85 de persoane s-a răsturnat într-o mlaștină, a readus în atenția publică această tragedie unică în România prin proporțiile sale. Atunci când s-a produs, a fost înregistrat drept cel mai groaznic accident rutier de pe glob.
Dumitru Zmău în fața celei mai mari tragedii din carieră: Erau distruși. Oameni plângeau, țipau, răcneau. O nenorocire ca asta sper să nu mai prind în viața asta - VIDEO
Doar cei care au prins o bucată din comunism își pot aminti cum decurgeau călătoriile între localități sau cele interjudețene. Autobuzele plecau exclusiv din autogări, nu existau firme private, cum sunt în zilele noastre, pentru transportul călătorilor la orice destinație dorită. Nu erau bilete rezervate, aer condiționat sau altele de acest gen.
Pompierul care a intervenit la tragedia de la Huțani: Se scoteau oameni, intra unul, ieșea altul / Când vezi ce ai văzut acolo... nu-ți găsești cuvintele - VIDEO
Pe Liviu Adronic l-am cunoscut prin prisma activităților din ultimele două decenii, el dezvăluindu-și public sufletul sensibil îndrăgostit de cultură. A apărut și s-a poziționat firesc în mijlocul evenimentelor artistice ca și cum ar fi fost acolo dintotdeauna. Puțini cunosc faptul că Liviu Andronic a trăit o zi și o noapte în mijlocul celei mai mari tragedii rutiere care a lovit România. Și care l-a schimbat și pe el, pe viață. Deși, nu a pierdut pe nimeni drag. A preluat însă din durerea celorlalți, a celor care și-au plâns morții.
Eroul care OFICIAL nu există! Gheorghe Podaru, omul care într-o după-amiază de vară a salvat șase oameni din mlaștina de la Huțani: Totul s-a petrecut într-o tăcere de mormântVIDEO & GALERIE FOTO
Ne reîntoarcem în timp, în duminica zilei de 29 iunie 1980, în localitatea Huțani, unde a avut loc cea mai mare tragedie rutieră a României.Gheorghe Podaru a avut o implicare uriașă în partea a doua a evenimentului rutier, în ceea ce s-a înțeles pe atunci a fi misiunea de salvare.
Mărturiile femeii care a supraviețuit celei mai mari tragedii rutiere din România: Șoferul a strigat - ne răsturnăm / Fetițele alea au murit cu garoafele în mânăVIDEO & FOTO
Margareta Hergheligiu avea 27 de ani în anul care avea să marcheze iremediabil sute de oameni din trei județe ale Moldovei și este una dintre puținele persoane care a supraviețuit teribilului accident rutier din 29 iunie 1980.Își amintește fiecare detaliu extrem de clar, iar amintirile încă-i rănesc memoria pentru că, în cei 41 de ani care au trecut de atunci, nu s-a oprit din întrebările adresate Divinității: „De ce am trăit eu și nu unul dintre copiii care se aflau în autobuz? Sau una dintre familiile fericite care se aflau printre călători?”.
Da..., corectitudine maxima la cei de la aceasta comisie! Cu mare usurinta isi acorda unul altuia gradele de handicap! In cazul lor, documentele justificative sunt simple de procurat! De..., cine-mparte, parte-si face! Ba chiar unii nu ar avea drept de conducere auto din cauza afectiunilor de care sufera (reale sau inchipuite - stenturi, probleme ale membrelor), dar conduc cu frenezie, nederanjati de nimeni, chiar daca au handicap cu acte pe aceeasi afectiune, si sunt scutiti de impozitele pe vile... Celor cu ceva relatii le mai sunt ingaduite ceva exceptii. In rest, strasnicie maxima, comisia taie si spanzura, nu mai stiu pe cine sa compenseze exceptiile!
25 octombrie 2021, 18:34
Casa de Pensii are și director? Că nu văd nicio reacție de la domnia sa... Sau pacienta nu e din partid?
25 octombrie 2021, 16:03
Asta e n-are fata acte nu ia pensie, tovarăşii cu pensii de 40 şi 70 de mii lei aveau acte beton aşa că au păpat banii. Nici mama mea nu a luat despăgubiri de refugiat, navea acte, cică a căzut bomba pe vagonul cu arhiva care se repatria. Cum toţi consătenii mamei au primit despăgubiri conform actelor de la arhivă am ajuns la concluzia că vagonul respectiv a fost numai cu actele mamei, vă daţi seama, a avut mama un vagon de acte, mamă ce boier Bibescu mai eram, ghâţii mamei ei de bombă!!
25 octombrie 2021, 09:32
Sondaj
Ar trebui introduse uniformele școlare obligatorii?
Da
Nu
Nu știu / nu mă interesează
Declaraţia zilei
„Avem o creștere indiferent de fluctuație, veniți, plecați, pensionați, o creștere cu contract de muncă de 22 de medici. Și să nu uităm că mai avem în continuare concursuri în derulare. Avem două posturi la ATI, concursul ...
starshiners.ro%20
fashiondays.ro
Curs valutar
acum 2 zile
EUR
Euro
4.9477 lei
USD
Dolarul SUA
4.6725 lei
CHF
Francul elveţian
4.8048 lei
GBP
Lira sterlină
5.8325 lei
JPY
100 de yeni japonezi
3.6467 lei
XAU
Gramul de aur
277.4633 lei
MDL
Leul Moldovenesc
0.2453 lei
HUF
100 de Florinţi Maghiari
1.2864 lei
AUD
Dolarul Australian
3.3027 lei
CAD
Dolarul Canadian
3.6568 lei
CZK
Coroana Cehească
0.2006 lei
DKK
Coroana Daneză
0.6648 lei
Vremea
astăzi
Botosani
15.4 o C
Dorohoi
14.5 o C
Bucecea
14.8 o C
Darabani
14.0 o C
Saveni
14.9 o C
Ştefăneşti
14.5 o C
Horoscop
astăzi
app traffic statistics
© Copyright 2009 - 2022 Botoşăneanul. Toate drepturile rezervate.