Ancheta săptămânii
Dezvăluiri după 4 decenii: Anvelopa care a explodat era nouă, ”autobuzul morții” avea doar o ușă și transporta oameni pe... motor

A doua zi după accidentul din 29 iunie 1980 de la Huțani s-a constituit o comisie de constatare tehnică a condițiilor în care s-a produs tragedia. Autobuzul a fost scos din apă cu o macara și transportat la garajul IJTL – Întreprinderea Județeană de Transport Local Botoșani.

Anvelopa fusese de fapt rulată doar 8.300 km


Din structura special creată au făcut parte reprezentanți ai Inspectoratului General al Miliției, Inspectoratului Județean de Miliție Botoșani, Inspectoratului de Stat Teritorial pentru Protecția Muncii (ISTPM), Centrul de Reparații Motoare Botoșani și ITA (Întreprinderea de Transporturi Auto) Suceava. Constatarea s-a făcut în prezența a doi procurori de la Botoșani.


Autobuzul aparținea ITA Suceava – Baza Fălticeni și nu i-au fost descoperite probleme majore. Cu toate că în ani s-a acreditat ideea că starea avansată de degradare a anvelopei ar fi contribuit la explozia care a declanșat tragedia, realitatea constatată la fața locului a fost cu totul alta.


Cauciucul din dreapta față, care a cedat pe podul de la Huțani, era aproape nou, fiind rulat pe doar 8.300 de kilometri. De aceea, în procesul-verbal întocmit de comisie s-a făcut trimitere la ”calitatea necorespunzătoare a anvelopei”.


Aceasta fusese achiziționată de la Danubiana Popești – Leordeni, fabrica de cauciuc din ”Epoca de Aur”, care a rezistat până în zilele noastre și care în anii 90 a fost preluată de omul de afaceri botoșănean Gelu Tofan, care a încetat de curând din viață.

 

”O altă cauză care ar fi putut genera explozia este calitatea necorespunzătoare a anvelopei”


Și aici ajungem în punctul în care putem spune că oamenii care și-au pierdut viața pe 29 iunie 1980 au fost victimele unui sistem totalitar.


Deși aproape nouă, anvelopa a cedat, însă nimeni nu a atras vreodată răspunderea producătorului, adică a fabricii Danubiana.


Investigații ulterioare au demonstrat că, în realitate, anvelopa făcea parte dintr-un lot furnizat de întreprinderea din capitală care prezenta defecte de producție, aceasta putând fi una dintre explicațiile producerii exploziei, favorizată bineînțeles și de numărul extrem de mare de călători, mult peste capacitatea mijlocului de transport.


Era inacceptabil însă în comunism ca un lucru ieșit nou de pe poarta fabricii să fie defect.


Așa că ancheta, în afara unor verificări ale altor pneuri din același lot, s-a închis doar la nivelul ITA Suceava, proprietara autobuzului, fără să fie extinsă și la oameni sau unități de stat din afara acesteia. Mai exact, nu a fost tras cineva la răspundere pentru calitatea neconformă a anvelopei.


Că pneul avea o problemă este demonstrat, atât direct, cât și indirect, și de concluziile unei alte comisii, formată din reprezentanți ai Ministerului Muncii, ISTPM, Parchetului Botoșani și Miliției Botoșani, care pe data de 5 iulie 1980 a încheiat un proces-verbal în care menționează: ”o altă cauză care ar fi putut genera explozia este calitatea necorespunzătoare a anvelopei în cauză deoarece explozia s-a produs după efectuarea unui rulaj de numai 8.300 km”. Ca atare, în final se stabilește clar ca măsură: ”o atenție deosebită se va acorda calității anvelopelor”.

 

Omul care în epoca minciunii și-a asumat crudul adevăr


Faptul că morții au fost victima unui sistem bolnav este confirmat și de declarațiile unuia dintre colegii lui Ioan Aparaschivei, șoferul decedat în accident.


Dacă șefii ITA Suceava au pus accidentul pe seama supraaglomerării mijlocului de transport în comun, lucrătorul de care facem vorbire a avut curajul să declare unele lucruri aproape de neimaginat în acea epocă.


El a arătat că ITA Suceava are mari probleme cu aprovizionarea, în sensul că lipsesc piese de schimb și că penuria tehnică a unității face ca mai multe autobuze să staționeze în garaje pentru că nu pot fi reparate. Colegul șoferului mai menționa că, din cauza faptului că pe traseu sunt trimise mai puține mijloace de transport, acestea ajung să fie asaltate de călători, lucru care s-a întâmplat și cu acea cursă programată să circule pe traseul: Fălticeni – Suceava – Botoșani – Liteni – Fălticeni.

 

83 de oameni într-un autobuz de numai 33 de locuri!!!

 

În afara faptului că anvelopa era aproape nouă, o alta surpriză a comisiei de anchetă – date fiind ideile care s-au propagat în timp – o reprezintă capacitatea acelui autobuz. Nu avea nici măcar 40 – 45 de locuri, ci doar 33.


Și cum totalul oficial al călătorilor stabilit de autorități ca fiind în mijlocul de transport în clipa tragediei este de 83, înseamnă că nu era vorba doar de un număr dublu față de locurile admise, ci de aproape triplu.


Cum a ajuns să aibă un asemenea număr reprezintă un mister cel puțin prin prisma declarațiilor pe care directorii ITA Suceava le-au dat anchetatorilor la acea dată. Ei susțineau atunci că autobuzul plecase din Fălticeni cu aproximativ 10 – 15 persoane, iar din Autogara Suceava a luat drumul Botoșaniului cu 31 de oameni. Deci era deja aproape plin.


Dacă ar fi să luăm de bune declarațiile șefilor de la ITA Suceava, în doar 25 de kilometri, distanța de la Suceava și Botoșani, în autobuz au urcat nici mai mult, nici mai puțin de 52 de oameni! Dar nu trebuie să uităm că reprezentanții unității de transport aveau tot interesul să demonstreze că din autogările Suceava și Fălticeni, de care răspundeau, totul a fost în regulă și că supraîncărcarea s-a produs pe parcurs. Și că eventuala vine aparține șoferului.


Oricum, depozițiile directorilor de la ITA vin în contradicție cu ceea ce susțin mai mulți botoșăneni rămași pe 29 iunie 1980 în Autogara Suceava: au vrut să se urce, dar nu au mai avut loc pentru că autobuzul era deja arhiplin.

 

Autobuzul în care se călătorea pe motor


Autobuzul 31 SV 2049 era unul tip Roman Diesel A8 cu motor Saviem de doar 130 cai putere, cât are în ziua de astăzi și un Renault Megane, de exemplu. Era prevăzut cu o singură ușă, situată undeva în apropierea roții din dreapta față. Mai mult, o parte a motorului, voluminoasă de altfel, se regăsea între conducătorul auto și pasagerul din dreapta, fiind folosită drept scaun fără spătar de către călători.


În jurul orei 14:30 a ajuns în zona ”Șapte poduri” și exact la jumătatea acestora, adică la al patrulea, anvelopa dreapta față a explodat. Autobuzul s-a înclinat pe partea dreaptă, a rupt parapetul și a căzut pe cupolă în mlaștină.


Una dintre măsurile stabilite atunci de a doua comisie menționată a fost aceea de montare în fiecare mijloc de transport în comun a unei plăcuțe cu textul: ”cu acest autobuz se pot transporta maxim ... persoane”.

 

O inscripție tardivă pentru oamenii care s-au înghesuit atunci pe culoarul morții...

 


FOTO: Un autobuz de tipul celui care a căzut în mlaștina de la Huțani

 

Urmărește-ne și pe Google News

loading...
Anchetă eveniment: Accidentul de la Huțani, cea mai mare tragedie rutieră din istoria României – VIDEO
ASTĂZI: 40 de ani de la cea mai mare catastrofă rutieră din istoria României, MĂRTURII cutremurătoare

 

DESCARCĂ APLICAȚIA BOTOȘĂNEANUL PENTRU MOBIL

Cătălin Flutur în vizită la AUR-ul condus de George Simion: Suntem prieteni de ani de zile - CULISELE unei întâlniri pentru o brățară (a)politică
În săptămâna 15 - 21 august, fostul primar al municipiului Botoșani a vizitat sediul Alianței pentru Unirea Românilor (AUR).Cătălin Flutur susține că a mers la partidul menționat doar ca să ridice o invitație la nuntă.
Recensământ 2022: Pentru prima dată după 30 de ani municipiul Botoșani scade sub 100.000 de locuitori. Orașul riscă să-și piardă rangul, o parte din consilierii și polițiștii locali, inclusiv bani de la buget
Este cea mai gravă depopulare de la cel de-al Doilea Război Mondial, în care pierderile omenești au fost puse pe seama luptelor.Recensământul populației a oficializat practic fenomenul migrației la adevărata-i amploare, cu orașe din România părăsite masiv de locuitori.
O adolescentă din municipiu a obținut ordin de protecție împotriva propriei mame!
În cele mai multe dintre cazuri, divorțul dintre părinți se răsfrânge asupra copiilor care devin, în mod nefericit, o armă între foștii parteneri care caută răzbunare reciprocă.O încheiere de căsnicie din municipiul Botoșani se consumă în aceste zile cu lupte grele la Poliție și în instanță, după ce copilul a obținut ordin de protecție împotriva mamei.
Luptă până la Tribunal și Parchet pe direcția ”unicului șef” de la municipiu, primarul îi face prefectului plângere penală: S-a făcut sluj
Un nou conflict politico-administrativ se creionează în administrația publică locală de la Botoșani, în contextul animozității accentuate dintre filialele PNL și PSD, formațiuni care la nivel național se află în coaliția de guvernare. Nu și pe plan local.
Prietenie ruptă în două de AUR: Povestea unei candidaturi sprijinite de o organizație văzută ca o continuatoare a legionarilor - VIDEO
15 august 2020 – Bogdan Cărăușu își lansează candidatura la Consiliul Local pe platoul Sălii Polivalente din mijlocul mai multor reprezentanți ai Frăției Ortodoxe, inclusiv a președintelui Dan Grăjdeanu.7 iulie 2022 – invitat la Botoșăneanul TV, Bogdan Cărăușu face public că a întrerupt colaborarea cu organizația religioasă în ciuda sprijinului care i-a fost acordat atunci.
Viorica Dăncilă, dezvăluiri la Botoșani după pierderea șefiei Guvernului: Nici Doina, nici Marius nu au dat un telefon / Nimeni nu se aștepta că o să-l aresteze pe Liviu Dragnea – VIDEO
În toată istoria sa, România a avut un singur prim-ministru femeie: Viorica Dăncilă. A condus Guvernul în perioada 29 ianuarie 2018 – 4 noiembrie 2019, perioadă marcată de proteste de stradă și de o luptă la baionetă cu Justiția.
E jale! Investiția la drumul Botoșani – Târgu-Frumos, doar la un sfert după jumătate din contract, pentru o mulțime de lucrări încă nu s-au obținut nici măcar avizele
Avem parte de anunțuri triumfaliste din partea unor demnitari botoșăneni cu poze în care apare asfaltul, dar în realitate situația de pe drumul Botoșani – Târgu-Frumos este una cel puțin îngrijorătoare. Asta reiese dintr-o situație primită de Prefectură de la Secția Drumuri Naționale (SDN), practic reprezentantul din județ al beneficiarului, adică al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) în Botoșani.
ALARMĂ: S-a cerut oficial suspendarea autorizației de mediu pentru rampa de deșeuri a județului, Botoșani riscă să fie îngropat în gunoaie
Comisariatul Județean Botoșani al Gărzii Naționale de Mediu a solicitat Agenției pentru Protecția Mediului (APM) suspendarea Autorizației Integrate de Mediu (AIM) emisă pentru Centrul Integrat de Management al Deșeurilor (CMID) Stăuceni. Mai direct spus, noua groapă de gunoi a județului riscă să rămână fără autorizație de mediu, ceea ce înseamnă că nu ar mai putea să își desfășoare activitatea, iar operatorii de salubrizare din întreg județul nu ar mai avea unde să ducă deșeurile.
Sătul să aștepte apa, un fost luptător în Legiunea Străină își vinde pensiunea din Botoșani: Chiar e strigător la cerVIDEO & GALERIE FOTO
Nici mai mult, nici mai puțin de 16 ani a luptat în instanță pentru a dobândi dreptul de proprietate asupra unui conac naționalizat de comuniști. L-a transformat în pensiune, a avut 50.000 de turiști, însă după opt ani de activitate dorește să renunțe la afacere. Iar motivul nu ar trebui să existe într-o țară membră a Uniunii Europene.
Val de procese deschise de Primărie pentru tranzacții cu locuințe din Centrul Vechi: Sume derizorii / Poate ne trezim și cu apartamentele noastre că devin nule
Primarul Cosmin Andrei susține că a intrat în posesia unor documente din care reiese că au fost vândute 15 apartamente din Centrul Istoric, iar contractele de vânzare – cumpărare nu au fost perfectate la notar. Drept pentru care toate aceste înțelegeri contractuale vor fi contestate în instanță.
Patru foști și actuali șefi ai Filarmonicii dați pe mâna Poliției, suspiciuni de luare de mită, abuz și neglijență în serviciu
Sesizarea organelor de cercetare a venit în urma unui audit efectuat la Filarmonica de Stat „George Enescu” Botoșani.Vizează patru angajați care au fost implicați în organizarea unui concurs pentru ocuparea poziției de concert maestru.
”Reforma de la Apă” a născut până la urmă mai mulți șefi, instalatorii au fost rebotezați ”operatori circuite rețea apă” poate-poate vine cineva să se angajeze
Pe 20 aprilie, cu câteva zile înaintea Paștelui, Adunarea Generală a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) ”Aqua Botoșani”, structură constituită de Consiliul Județean și 73 de consilii locale, a avizat modificarea organigramei și statului de funcții la SC Nova Apaserv SA. După ce, în ianuarie, s-au redus directorii de la patru la doi, în aprilie numărul total al șefilor a crescut cu patru. În același timp, se găsesc foarte greu oameni pentru munca de jos.
Coșmar pe drumul Botoșani - Flămânzi: pietre, pământ, șanțuri și mult praf: Oamenii au rămas fără poduri, este disconfortul cu piatra, cu praful, cu penele... VIDEO & GALERIE FOTO
Pe 2 august 2021, Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) anunța deschiderea șantierului de lucrări pe DN 28 B, Botoșani – Târgu Frumos.Odată frontul de lucru ajuns aproape de limita orașului Botoșani, pentru șoferi parcurgerea unui drum către Iași sau spre sudul țării a devenit un calvar.
Gata negocierile pe directori PNL - PSD: Doi liberali grei lăsați fără funcție, social-democrații au aplicat din nou tactica ”oricine, numai el nu”
Așa cum am anunțat spre finele săptămânii trecute, una dintre „victimele” negocierilor s-a nimerit a fi Ada Macovei, șefa educației botoșănene pe care, și de această dată, o urmărește trecutul.Negocierile au fost în cele din urmă închise și la Botoșani după intervenția unor șefi de la București.
DEZVĂLUIRI explozive despre „faimoasele autobuze” : Eltrans plătește taxă pentru fiecare kilometru suplimentar și are deja peste 100.000 km în plus - VIDEO
3.600 de euro plătește Eltrans pe lună pentru fiecare autobuz închiriat de la compania turcească cu care s-a încheiat un contract de leasing operațional.Autobuzele s-au defectat de 200 de ori în mai puțin de doi ani și sunt limitate și la numărul de kilometri parcurși.
Femeia comisar de la Protecția Consumatorilor reținută de procurori este pensionară de doi ani, Parchetul și boala au înjumătățit comisarii de la Botoșani
Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Botoșani funcționează doar cu jumătate din personal după arestarea a doi comisari și îmbolnăvirea șefului. CJPC era condusă de Mirel Rogalschi, care oficial are funcția de comisar șef adjunct, pentru că postul de comisar șef este deținut la nivelul Comisariatului Regional pentru Protecția Consumatorilor Nord – Est (CRPC) Iași, căruia i se subordonează și unitatea de la Botoșani.
Îngrijitoare de lux la Spitalul Mavromati: Lefuri în plată de 6.000 - 9.000 de lei
Nu există posturi mai bine sau mai prost remunerate. În România angajatorii sunt cei care provoacă discrepanțele uriașe între mediul privat și cel bugetar.Și se ajunge astfel ca două persoane care prestează practic aceeași activitate, dar în locuri diferite, să aibă salarii diametral opuse, ca valoare.
După 31 de ani, Primăria Botoșani a înregistrat la OSIM „Premiul Național de Poezie Eminescu”: Eminescu este al nostru, al tuturor / Dacă dorește să-l provincializeze, să-l facă de nivel local, să implice și aprozarul nu știu care...
După trei decenii în care manifestările dedicate Zilelor Eminescu au fost organizate de Fundația Culturală Hyperion, de anul viitor organizatorii ar putea fi alții.Primăria municipiului Botoșani, finanțatorul principal al acestor evenimente culturale, a devenit proprietară pe titulatura premiului.
Lichidare până la capăt: S-a scos la vânzare și o cale ferată din ograda orașului - O să vină romii până la urmă să o cumpereGALERIE FOTO
Cabinetul Individual de Insolvență (CII) ”Dascălu Constantin Lulu” continuă încercarea de recuperare a datoriilor SC Termica SA. La 11 ani de la intrarea în faliment a fostei societăți de termoficare a orașului, în patrimoniul acesteia încă se mai găsesc bunuri care pot fi valorificate.
Marea ”pilăreală”: Statul a uitat de concursuri, puzderie de instituții conduse de interimarii cu pile la partid
”Exercită cu caracter temporar”, ”promovare temporară”, ”delegare atribuții”, ”preluare sarcini”, toate aceste expresii sofisticate nu fac altceva decât să ascundă la Botoșani un fenomen care a luat amploare în pandemie. La conducerile a tot mai multe instituții sunt propulsați oameni fără concurs, dar cu carnetul potrivit de partid.
Sondaj
Credeți că trebuie limitată la 30 km/h viteza pe șoseaua de la Lebăda?
Da
Nu
Nu știu / nu mă interesează
Declaraţia zilei
„Am propus un proiect prin care Primăria Botoșani să semneze un protocol de colaborare cu ANFP care a planificat un program foarte bun prin care toate concursurile au subiecte trase la sorți în mod electronic. Acest poriect a fost ...
Curs valutar
ieri
EUR
Euro
4.9266 lei
USD
Dolarul SUA
4.7043 lei
CHF
Francul elveţian
4.9892 lei
GBP
Lira sterlină
5.6863 lei
JPY
100 de yeni japonezi
3.4163 lei
XAU
Gramul de aur
266.5349 lei
MDL
Leul Moldovenesc
0.2447 lei
HUF
100 de Florinţi Maghiari
1.2063 lei
AUD
Dolarul Australian
3.1556 lei
CAD
Dolarul Canadian
3.5027 lei
CZK
Coroana Cehească
0.2023 lei
DKK
Coroana Daneză
0.6625 lei
Vremea
astăzi
Botosani
1.6 o C
Dorohoi
-0.0 o C
Bucecea
0.9 o C
Darabani
-0.4 o C
Saveni
0.4 o C
Ştefăneşti
3.0 o C
Horoscop
astăzi
app traffic statistics
© Copyright 2009 - 2022 Botoşăneanul. Toate drepturile rezervate.