Comercianții din Botoșani și din întreaga țară riscă amenzi de până la 25.000 de lei dacă nu înlocuiesc produsele neconforme în 30 de zile.
Noile reguli vizează atât magazinele fizice, cât și cele online.
Comercianții care nu înlocuiesc produsele defecte sau neconforme în termen de 30 de zile pot fi sancționați cu amenzi între 5.000 și 25.000 de lei, potrivit noilor reglementări adoptate recent.
Măsura se aplică atât magazinelor fizice, cât și celor online, inclusiv celor din Botoșani, Iași, Suceava sau Vaslui. Autoritățile au introdus aceste sancțiuni pentru a opri practicile prin care clienții erau purtați de la un ghișeu la altul sau sesizările lor erau ignorate.
Legea prevede clar: dacă un client constată că produsul cumpărat este neconform și solicită înlocuirea, comerciantul are la dispoziție maximum 30 de zile pentru a rezolva problema. În caz contrar, riscă amenzi considerabile.
Autoritățile spun că modificarea legislativă vine să stopeze abuzurile și să ofere consumatorilor din nord-estul țării mai multă siguranță la cumpărături. Până acum, lipsa unor sancțiuni clare a permis unor comercianți să refuze sau să amâne nejustificat înlocuirea produselor defecte.
Inițiatorii legii au subliniat că, potrivit OUG 140/2021, dacă problema este descoperită în cel mult 30 de zile de la achiziție, clientul are dreptul la un produs nou. Acum, cu noile amenzi, autoritățile promit că astfel de situații vor fi tot mai rare.
Consumatorii din Botoșani și din regiune sunt sfătuiți să păstreze bonurile și să reclame rapid orice neregulă, pentru a beneficia de protecția oferită de lege. Pentru sesizări, se pot adresa Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor, care are atribuții de control și aplicare a sancțiunilor.
Deocamdată, nu au fost anunțate cazuri concrete de amenzi aplicate în județ, însă autoritățile spun că vor monitoriza atent respectarea noilor reguli.