28 de poduri din șapte județe din Moldova sunt în pericol să se prăbușească. Cel mai vechi dintre acestea are 88 de ani. Deși a fost ridicat pe vremea Regelui Carol al II-lea, podul, care este traversat de un drum național important, nu a fost niciodată reparat sau modernizat.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a acordat un contract de 364.000 de lei pentru expertiza tehnică a celor 28 de poduri din cadrul Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Iași. Verificările vizează poduri peste care trec drumuri naționale din șapte județe: Bacău, Neamț, Suceava, Vrancea, Galați, Botoșani și Iași.
Cele mai importante drumuri care traversează podurile vechi sunt DN11, care leagă Brașovul de Bacău, DN15, care leagă orașele Turda și Bacău și DN28, care leagă Romanul de Iași și ajunge la granița cu Republica Moldova, la Albița. Cele mai multe poduri care trebuie verificate sunt pe DN15 și se află pe raza localităților Poiana, Bicaz și Pângărați, din județul Neamț. Acestea au fost construite între 1953 și 1970 și nu au fost niciodată modernizate sau reabilitate.
În lista podurilor care urmează să fie expertizate se află și unul din județul Botoșani, situat pe DN 24C, pe Pârâul Roșu, în Santa Mare.
De la Carol al II-lea, moștenire
Potrivit Libertatea, cel mai vechi pod din lista celor care trebuie expertizate se află în localitatea Ciobănuș, din județul Bacău. Construcția este parte a DN12A care leagă Miercurea Ciuc de Onești și care traversează Carpații Orientali pe valea Trotușului.
Potrivit Caietului de sarcini, podul din Ciobănuș are o lungime totală de 64 de metri și a fost ridicat în 1930. În același an, a urcat pe tronul României Regele Carol al II-lea. În 88 de ani, podul nu a fost reparat sau modernizat.
„Superficialitatea”, inclusă în Caietul de sarcini
Contractul, atribuit pe 28 februarie, presupune „soluții propuse în fiecare expertiză, care vor fi detaliate pentru fiecare pod în parte, în măsura în care este posibil”. Un criteriu important îl reprezintă activitățile “ce trebuie întreprinse imediat pentru punerea în siguranță a structurii și traficului”. De asemenea, tot potrivit Caietului de sarcini, “CNAIR SA, prin DRDP Iași, își rezervă dreptul de a recupera de la Prestator orice prejudicii care vor fi generate de întârzierile cauzate de erorile/lipsa de profesionalism/superficialitatea tratării studiilor și lucrărilor”.
Contractul, cu o valoare estimată inițial de 711.506 lei, fără TVA, a fost adjudecat, în urma a două oferte depuse în cadrul licitației, pentru un preț de 364.000 de lei. Societatea câștigătoare este Pod-Proiect S.R.L. din Iași. Firma are 10 angajați și o cifră de afaceri netă pe 2016 de 1.056.112 de lei.
Un pensionar din Botoșani s-a făcut de râs după ce a dat de un filtru al Poliției
Gabriela Erdic
May 02, 2024
Sucevenii stau la coadă la amenzi aplicate în traficul din Botoșani
Gabriela Erdic
May 02, 2024
Redacția Botoșăneanul
May 02, 2024
Cum se tratează venele varicoase
Redacția Botoșăneanul
May 02, 2024
Redacția Botoșăneanul
May 02, 2024