Proiectul variantei ocolitoare Gura Humorului, cu profil redus, a primit un nou aviz important. Autoritățile promit lansarea licitației și începerea lucrărilor în prima jumătate a anului viitor.
Proiectul variantei ocolitoare a orașului Gura Humorului, care ar putea deveni prima autostradă din România cu o singură bandă pe sens, a făcut un pas important înainte.
Președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Șoldan, a anunțat că marți a fost obținut avizul Comisiei Tehnico-Economice (CTE) de la Ministerul Transporturilor, la doar o săptămână după avizul similar de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Proiectul a fost revizuit pentru a reduce costurile cu aproape 20 de milioane de euro, ajungând la aproximativ 160 de milioane de euro, inclusiv TVA, față de devizul inițial de 540 de milioane de euro din 2023.
Autoritățile au decis ca varianta ocolitoare să fie realizată în două etape, în profil redus (half-profile), ceea ce înseamnă o singură bandă pe sens. Această soluție a fost aleasă pentru a putea fi finanțată și construită mai rapid.
Următorii pași sunt avizul Comisiei Interministeriale și reaprobarea indicatorilor tehnico-economici în ședință de Guvern. Dacă totul decurge conform planului, licitația pentru execuție ar putea fi lansată în prima jumătate a anului viitor.
Gheorghe Șoldan a subliniat importanța proiectului pentru zona Bucovinei, afectată de ani de zile de trafic intens, mai ales în sezonul turistic: „Bucovina merită un drum care să nu mai fie un calvar în sezonul turistic și în zilele de trafic intens, blocând inclusiv turismul și dezvoltarea economică a zonei”, a transmis acesta.
Deși proiectul nu vizează direct județul Botoșani, orice îmbunătățire a infrastructurii rutiere din nordul Moldovei poate avea efecte pozitive și pentru locuitorii din Botoșani, Iași sau Vaslui, mai ales pentru cei care tranzitează zona spre Suceava sau spre destinații turistice din Bucovina.
Nu este clar încă dacă modelul de autostradă cu o singură bandă pe sens va fi extins și în alte zone din Moldova, însă autoritățile locale consideră că această soluție ar putea debloca proiecte blocate de ani de zile din cauza costurilor ridicate.