Știrea zilei
Misiune imposibilă: Ori face, ori nu face uriașul proiect cu liniile și tramvaiele noi, Primăria devine datoare vândută pe o mulțime de ani
  • Primarul Cosmin Andrei a discutat o oră cu ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, pentru a găsi o soluție de deblocare a proiectului privitor la infrastructura rutieră pentru circulația tramvaielor.
  • Misiunea Primăriei a devenit deja imposibilă în condițiile în care la orizont s-a ivit un nou risc de corecții financiare uriașe care să fie aplicate orașului.

Situația pe scurt

 

Simplificând situația, proiectul pentru dalele pe care circulă tramvaiele este strâns legat de achiziția acestora. Dacă se renunță la reabilitarea căilor de rulare pe traseele 101 și 102 pierdem bani europeni. În același timp, nu mai avem timp să implementăm acest proiect care se ridică în prezent la costuri uriașe pentru Primărie. Iar cele 9 tramvaie vor fi oricum trimise la Botoșani, indiferent dacă avem sau nu infrastructură pentru ele.

 

În amănunt, proiectul „Transport urban durabil în Municipiul Botoșani prin reabilitarea, modernizarea și extinderea transportului public local de călători cu tramvaiul – reabilitare cale de rulare traseu 101 și 102” ar trebui să fie gata până la 31 decembrie 2023.

 

Adică la finele anului viitor.

 

Primăria Botoșani trebuie să contribuie cu suma de 100 de milioane de lei sau 20 de milioane de euro. Cu acești bani se pot reabilita probabil toate străzile din piatră și pământ de la periferii.

 

Ce-ar fi dacă...

 

Chiar dacă s-ar face acest efort financiar prin accesarea unui împrumut, până anul viitor în decembrie, este imposibil să fie realizată și proiectarea, dar și execuția lucrărilor, adică reabilitarea a 17 km din calea de rulare a tramvaiului. Iar la momentul critic (31 decembrie 2023), pe lângă cele 20 de milioane de euro contribuția Primăriei, se adaugă și fondurile europene care nu se cheltuiesc până atunci.

 

„Căutăm soluții pentru a nu primi corecții financiare dacă nu se va mai implementa proiectul de reabilitare a infrastructurii care presupune o cofinanțare de 100 de milioane de lei, astăzi. Până la momentul licitației suma poate să crească și în urma realizării lucrărilor pentru că prețurile sunt în creștere și atunci, așa cum am mai spus, nu vreau să îndatorez Primăria doar pentru un singur proiect, fără un orizont concret de realizare și în felul acesta să neglijez alte nevoie ale orașului, care sunt multe”,

Cosmin Andrei, primarul municipiului Botoșani

 

De ce vorbim de corecții financiare?

 

Proiectul privitor la reabilitarea liniilor de rulare este strâns legat de achiziția tramvaielor propriu-zise.

 

Iar asta din cauza (datorită) unui angajament asumat de Primărie în mandatul precedent, adică în iunie 2018, pentru a participa la o licitație centralizată realizată de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) pentru achiziția a 40 de tramvaie, 9 pentru Botoșani.

 

„Cu alte cuvinte, banii municipiului pentru cele 9 tramvaie au fost puși într-un coș comun cu alte primării pentru o achiziție centralizată, în vederea unui preț mai bun. Aceste 9 tramvaie trebuie să circule pe infrastructura reabilitată, dacă nu avem infrastructura reabilitată tramvaiele nu vor avea unde să circule, dar noi avem un agajament că achiziționăm aceste tramvaie. Riscăm corecții financiare dacă ne retragem din această licitație la nivelul întregului contract, pe 40 de tramvaie. Lucru pe care nu-l putem face astăzi fără repercusiuni pentru că așa și-a luat angajamentul Primăria Botoșani”,

Cosmin Andrei, primarul municipiului Botoșani

 

Dacă municipiul Botoșani refuză tramvaiele pentru că nu mai are ce face cu ele, Uniunea Europeană aplică corecții financiare care se pot ridica la alte milioane de euro. Această problemă, spune Cosmin Andrei, ar fi putut fi evitată dacă Primăria Botoșani ar fi intrat singură într-o achiziție publică pentru cumpărarea tramvaielor, cum s-a întâmplat spre exemplu la Iași. Doar că Ministerul Dezvoltării a hotărât în 2018 să efectueze o achiziție centralizată, pentru toate localitățile care au accesat proiecte europene pe această axă, privându-le de dreptul de a-și face singure procedurile de licitație.

 

Însă la acest moment retragerea este tardivă și presupune plata de corecții financiare.

 

Ajutor cerut de la ministru

 

În această situație, care pare imposibilă, primarul Cosmin Andrei s-a deplasat la București, la ministrul Dezvoltării, Cseke Attila.

 

„A fost dispus să lucrăm împreună pentru a nu dezangaja bani europeni și pentru a nu ajunge la corecții financiare. A rămas să mai studieze și dlui cu colegii din minister pentru a fi găsită o soluție astfel încât municipiul Botoșani să nu sufere în urma unui proiect care nu mai poate fi implementat. Și nu mai poate fi implementat nu că nu-mi doresc eu, ci pentru că așa sunt datele acestei probleme”,

Cosmin Andrei, primarul municipiului Botoșani

 

Pașii dezastrului

 

22 decembrie 2017 – sunt întocmite cele două fișe de proiect pentru cele două căi de rulare, 101 și 102.

 

27 martie 2019 – abia după doi ani sunt încărcate pe MYSMIS documentațiile tehnice pentru cele două obiective.

 

*MYSMIS este platforma pe care sunt încărcate proiectele cu finanțare europeană

 

24 decembrie 2019 – este semnat contractul de finanțare cu o perioadă de implementare de 71 de luni. Adică 6 ani fără o lună.

 

29 septembrie 2020 –  este lansată în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) licitația pentru execuție lucrări, organizare de șantier, furnizare dotări, proiectare și asistență tehnică, furnizare și implementare sistem e-ticketing.

 

Termen limită de depunere a ofertelor: 23 noiembrie 2020.

 

Licitația a fost anulată, niciun constructor nu a fost interesat de acest proiect.

 

Se actualizează devizul de lucrări ca urmare a exploziei de creșteri de prețuri și se reia licitația cu o valoare mai mare.

 

15 martie 2021 - se lansează a doua licitație, care este mai apoi anulată pe 23 iunie 2021. Nicio ofertă depusă. Din nou.

 

 

5 iulie 2021 - Primăria deschide negocierile directe cu constructorii interesați să reabiliteze calea de rulare pentru tramvaie. Termenul limită de depunere a proiectelor a fost 19 octombrie 2021.

 

Doi constructori s-au arătat interesați, unul dintre ei ridicând valoarea investiției cu aproximativ 40%, explicând că nu se poate încadra în valoarea proiectului pentru realizarea lucrărilor. Cum suma pretinsă de constructor depășea valoarea estimată din proiect, Primăria s-a regăsit în situația de a anula și procedura de negociere directă.

 

28 ianuarie 2022 – Primăria Botoșani a solicitat de la Ministerul Dezvoltării, Guvernul României și Secretariatul General al Guvernului sumele suplimentare necesare pentru realizarea investiției.

 

Nu s-a primit niciun răspuns.

 

Cum o dai, intră în datorii

 

În rezumat, dacă Primăria Botoșani hotărăște să realizeze proiectul, trebuie în final să îl susțină în totalitate din fonduri proprii, pentru că nu va reuși să se încadreze în termenul de 31 decembrie 2023 și orice ban UE cheltuit până atunci trebuie returnat. Și atât ministrul Dezvoltării, cât și Agenția de Dezvoltare Regională Nord - Est au comunicat municipalității că NU poate faza proiectul în viitorul exercițiu financiar, adică nu are posibilitatea de a continua lucrările de la 1 ianuarie 2024 pe un alt program european.

 

Dacă Primăria Botoșani decide să nu facă proiectul, primește totuși tramvaie noi care nu pot circula pe șinele distruse din oraș și în plus ar trebui să plătească corecții financiare uriașe.

 

În oricare dintre variante, municipalitatea ar aduna datorii masive.

 

loading...
Ministrul a rămas fără cuvinte când a auzit de problema proiectului cu tramvaiele de la Botoșani, dar a făcut o PROMISIUNE
Tramvaiele teroare ale orașului au fost vândute la fier vechi, sunt dezmembrate chiar în curtea Eltrans – GALERIE FOTO

 

 

 

 

”Tragedia de la Huțani” – mărturii cutremurătoare - Prima carte despre cel mai mare accident din istoria României: Scriam și plângeamVIDEO & FOTOGALERIE
”Până a venit Armata am văzut o femeie, îmi aduc aminte și acum, se zbătea ca peștele, o femeie voinică, chiar în partea aia înspre Huțani. Eu nu am știut că un om poate să se zbată ca peștele pe uscat, mi-a rămas înscris în memorie”.
RECENSĂMÂNT în municipiu: Recenzori înjurați, refuzuri și la persoane „cu funcții”: Poliția chemată în ajutor & se trece la amenzi
Etapa a doua din recensământul populației merge mai greu în mediul urban. Unii recenzori se confruntă pe teren cu amenințări și injurii, oamenii refuzând uneori chiar să iasă din locuințe pentru a răspunde la întrebări. 
UNICAT: Primăria din Botoșani care a rămas fără primar și viceprimar! NIMENI nu mai semnează acte, nu se mai pot oficia căsătorii
Situația este unicat cel puțin la nivel regional. O comunitate botoșăneană care numără în jur de 2.000 de suflete a rămas efectiv fără conducere.
Dezvăluiri făcute în premieră de artista de la Botoșani, cel mai bun fotograf al României: Lumea îmi spunea că din artă nu se fac bani VIDEO & GALERIE FOTO
Ea este Cristina Venedict, fata care are un portofoliu impresionant de fotografii ce au făcut înconjurul lumii, au suscitat interes într-o sumedenie de state și mulți cunoscători de artă au plătit pentru a avea în colecție una dintre creațiile sale.
Mii de botoșăneni stau fără apă de săptămâni întregi, șefii de la „Apă” cer ajutorul Poliției pentru a păzi rețeaua: Domnule, dar chiar vă bateți joc de mine?
Operatorul de servicii de apă și canalizare se adâncește tot mai mult în probleme, în ciuda reorganizărilor și reformelor implementate prin schimbarea directorilor sau a șefilor de servicii.Vara a adus, pe lângă temperaturi ridicate, și perioade îndelungate de timp în care robinetele a mii de botoșăneni se încăpățânează să ofere măcar un strop de apă.
Liberalii de la municipiu forțează schimbarea viceprimarului Liviu Toma ca să-și salveze directorii, ședință cu scântei provocată de foștii PDL-iști
A doua zi după ce, în ciuda boicotului aleșilor liberali, Consiliul Local Botoșani a aprobat o hotărâre privind divizarea Direcției Servicii Publice, Sport și Agrement (DSPSA), Biroul Politic Local (BPL) al organizației municipale s-a întrunit în ședință.
Primarul și Poliția Locală au început demolarea boxelor și magaziilor cu tot felul de acareturi din Centrul Vechi: Nu au autorizații de construcțieVIDEO & GALERIE FOTO
În intenția sa de schimbare a imaginii Centrului Istoric al municipiului Botoșani, primarul Cosmin Andrei a încercat să mai „repare” o serie de nelegalități din zonă.
Procurorii DNA Suceava, a doua descindere la sediul DSVSA pentru cumpărături făcute în mandatul lui Mihai Țurcanu
La o lună și o zi de la primele descinderi care au fost efectuate la sediul Direcției Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA), procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție (DNA) Suceava au revenit la Botoșani.
Coșmarul durează toată vara! Control prin praf, pietre și pământ la drumul Botoșani – Târgu-Frumos, prefectul s-a enervat, drumarii găsesc greu până și apă & motorină – VIDEO & GALERIE FOTO
Exasperat de plângerile venite din partea botoșănenilor pe seama lucrărilor la drumul Botoșani – Târgu-Frumos, prefectul Sorin Cornilă, care și-a spart parbrizul la o deplasare pe DN 28 B, a mers personal vineri dimineață pe această șosea. De fapt, acest cuvânt este unul mincinos întrucât, cel puțin până la Copălău, șoseaua a devenit o amintire.
Loading...
Dați afară de pe computer: Restanțierii la partid, excluși automat la Botoșani printr-o platformă electronică – VIDEO
Membrii Uniunii Salvați România vor fi scoși automat în afara partidului dacă nu își plătesc cotizația. Și asta nu o va face vreun contabil, trezorier sau mandatar financiar, ci un soft.
Dependente de bărbații violenți: Locuință gratuită a statului ocolită de botoșănencele bătute, după o scăpare stupidă: Nu erau primite cu copiii - MESAJUL Direcției Copilului
În continuare botoșănencele par să se complacă în situații în care sunt supuse la bătăi și umilințe din partea partenerilor de viață. Deși sunt emise frecvent ordine de protecție împotriva agresorilor, femeile sunt cele care își iartă soții sau iubiții și aleg să rămână în acel mediu toxic. Dar asta poate și pentru că depind material de acei oameni.
Un domn și o doamnă: Luptă în taină pentru șefia unei instituții de la Botoșani rămasă cu doar cinci angajați
Concursul va avea loc la începutul săptămânii viitoare, la București, în cursă fiind înscriși doi candidați.
Candidat liberal la președinția CJ pregătit din afara partidului: Nu ar mai dori d-na președinte să candideze la un viitor mandat și atunci se deschid altfel jocurile - VIDEO
Actualul vicepreședinte ALDE al Consiliului Județean ar avea prima șansă să obțină în 2024 nominalizarea pentru candidatura la președinția CJ din partea PNL. Cel puțin asta susține liderul ”de facto” al liberalilor – democrați.
Poate cel mai sărac director din istoria municipalității: N-are vreun bun, doar datorii și a făcut zero lei într-un an întreg
Case, terenuri, mașini plus eventual o vilă pe la munte, bunuri deseori întâlnite în declarațiile de avere ale aleșilor sau directorilor de la Botoșani, ar putea fi catalogate drept visuri de unul dintre noii șefi ai unităților subordonate municipalității.
Loading...
Botoșănean mort la „Mavromati”, găsit la morgă cu o lovitură la cap: Acuzații din partea familiei - Sunt izbiți de calorifer, de noptieră?
Rudele pacientului acuză că lovitura la cap ar fi avut loc pe secția unde a stat internat și, ca atare, își caută dreptatea la Colegiul Medicilor pentru a afla ce anume s-a întâmplat.
Directoarea Sănătății Publice își pierde postul de director după un concurs incredibil de împrejurări
La ceva peste doi ani de la numirea în funcția de director interimar al Direcției de Sănătate Publică (DSP), Monica Adăscăliței va fi înlocuită. S-a ajuns în această situație din cauza unui concurs nefericit de împrejurări pentru medicul de la Unitatea de Primiri Urgențe.
A lăsat Botoșaniul pentru cel mai izolat cătun din România: Sunt primul preot care a venit și a stat mai mult printre ei / Părintele ista a nostru nu pleacă - GALERIE FOTO&VIDEO
Și-a închinat viața Domnului, dar nu a ales calea ușoară. A lăsat în urmă familia din Botoșani și a ajuns, la propriu, mai aproape de cer.
Viorica Dăncilă și-a făcut partid și la Botoșani, un colonel abia trecut în rezervă este președinte interimar: N-am făcut politică până acum, dar sper ca acum să-mi iasă - VIDEO
De săptămâna trecută, la Botoșani a apărut o nouă filială de partid. Națiune – Oameni – Împreună, pe scurt NOI, este formațiunea politică prezidată la nivel național de Viorica Dăncilă, fost prim-ministru al României în perioada 29 ianuarie 2018 - 4 noiembrie 2019.
Furt de pomină la mall: A sustras un pachet gol de țigări, s-a tăiat la o mână și a lăsat urme de sânge pe vitrine
S-a întâmplat la sfârșitul săptămânii precedente, alarma fiind dată de paznicul complexului comercial. Polițiștii ajunși la fața locului au deschis dosar penal pentru furt calificat.
Magie la Festivalul „Floare Albastră”, Irina Rimes a ajuns pentru prima dată la Botoșani și a făcut adolescentele să plângă – VIDEO & GALERIE FOTO
Câteva sute de oameni s-au transformat în cele din urmă în câteva mii la cea de-a XIII-a ediții a Festivalului „Floare Albastră” de la Ipotești, reluat în 2022 după doi ani de pandemie.Lidia Buble și Irina Rimes au urcat pe scenă. Două artiste, una mai desăvârșită decât cealaltă, au oferit publicului botoșănean calitate.
Tramvaiul este un bun al municipalitatii/cetatenilor. Cei care umbla prin Europa, si nu numai, stiu ca sunt destule cazuri cu strazi cu 2 benzi pe care circula atat tramvaiul cat si autovehicolele. Prin urmare ma astept ca in perioada imediat urmatoare nu numai ca veti termina investitia si vom avea tramvai in Botosani (avem deja si nu va lasam sa-l demolati).... dar ne asteptam sa terminati si bucla de la gara si continuarea pe str. Viilor si str. Iorga. Ne mai asteptam ca pe Iorga sa faceti parcarea etajata promisa in campanie. Obiective ambitioase ne dorim de la dumneavoastra....stimati alesi locali!
22 aprilie 2022, 02:11
"Nu mă luați în seamă, delirez. Adevărul este că aș vrea tramvaie noi în oraș." O ştii pe aia a lui Ion Paladi? Dă-mi Doamne minte pentru socoteală.
21 aprilie 2022, 21:09
Da cam cat timp v-ar trebui voua sa faceti 10km de cale de rulere. Trecand peste faptul ca incompetenta e cuvant de ordine la voi mai mult de 6 luni n-ar trebui sa dureze lucrarea. Adevarat ca ar trebui sa gasiti niste constructori nu niste cofetari gen Barsan sa faca lucrarea dar ati putea sa va concentrati. Daca ati lucra 16-18 ore pe zi, cum se face, nu are de ce sa dureze mai mult de 6 luni. Daca vreti ma ofer voluntar sa coordonez santierul. Si va garantez ca e tipla in 6 luni. Dar eu pun conditiile
21 aprilie 2022, 20:15
Să înțeleg că așa trebuie: cumpărăm avioane și apoi facem aeroport! Nu mai tot dați cu ”transport european modern” și alte asemenea! La sărăcia noastră, facem ce este mai bine pentru noi. Despre faptul că un vagon care trece din jumătate în jumătate de oră acoperă singura bandă liberă nu spune nimeni nimic? Acesta a fost un proiect făcut pentru alte vremuri, când mașini aveau doar avantajații vremii, iar muncitorimea călărea ușa!... Una peste alta, cine a luat decizia licitației pentru mai multe orașe simultan să își ia tramvaiele sau să ne facă infrastructură. Dacă NOI începem lucrări pentru infrastructură înseamnă că ne scufundăm singuri în r..at, vom intra în incapacitate de plată. Alte penalizări, alt caz TERMICA, (caz TERMICA pe care nu l-a cauzat cel arătat cu degetul că nu face și nu drege). Dar despre liberalizarea prețului la energie (prețuri razna acum, dar și înainte), despre reducerea accizelor, despre cât intră în buzunarul statului la 1 L de combustibil fosil pe cine să întrebăm, tot pe primar?
21 aprilie 2022, 17:59
Bine cate preocupa situatia porezentata voit aiurea in presa de la cei ce nu sunt in barca rosie! Adica Eltrans, Locativa , DSPSA, (Ivanescu, Flutur, Turcanu)in loc sa te preocupi de gospodarirea orasului! Mai bine te-ai ocupa de asfaltare , canalizare si aductiuni deb gaz si apa pe toate strazile ,decat sa tii prima pagina cu scandalurile pe care le provoci !
21 aprilie 2022, 16:17
Nu mă luați în seamă, delirez. Adevărul este că aș vrea tramvaie noi în oraș.
21 aprilie 2022, 15:22
Ce idioţenie mai visează omizile lui buterflayer, tramvaie, gălăgie şi vibraţii, mergeţi fraierilor la Suceava unde fluturaşii şi-au pus troleie, beliţi ochii şi nu mai pupaţi fundul unor şmenari de doi bani. Ieftin şi confortabil, pupincăreştii vor la Botoşani ce e mai prost şi mai scump! Să fie la voi în bătătură!
21 aprilie 2022, 14:49
Botosaniul a primit e300 mil euro de la UE si nu a pus canalizare decat la anumiti cetateni la poarta asa ca nu cred ca se va face ceva bun in orasul asta.
21 aprilie 2022, 13:55
Soluția cea mai bună ar fi conservarea orașului în monument istoric al incompetenței, dezinteresului. Teatrul este deja, clădiri de patrimoniu părăsite avem, transportul in comun e marca unei istorii trecute, cu excepția autobuzelor, mentalitatea e și ea veche, tinerii pleacă și nu se mai întorc, iar bătrânii vor muri treptat. Deci toate condițiile de a fi declarat oraș în conservare sunt îndeplinite. Avantajul ar fi de ordin turistic și ar ajuta la obținerea fondurilor de subzistență a clasei politice locale și a angajaților din ele.
21 aprilie 2022, 11:31
Dacă după 8 (opt) ani de mandat ca viceprimar, omul acesta nu știe proiectul întreținerii, subliniez, întreținerii transportului cu tramvai din Botoșani, astfel încât să-l continue firesc, rapid și eficient, mai ales că deja câteva etape le are și rezolvate (achiziția de tramvaie noi, fără bani, că deja ni le dau pomană decăzuții ăia din UE, studiul de trafic-făcut, proiectul tehnic de reabilitare șină de rulare-deja făcut, etc.) realizez cât de mic este față de funcția pe care o ocupă. Este drept, o ocupă la o diferență de 18 voturi...Vă închipuiți cum s-ar fi descurcat omul acesta vis-a-vis de înființarea de nou a unui transport cu tramvaiul în Botoșani? Să construiască el liniile, cu toate buclele de întoarcere (șine curbate unicat) și toate macazurile, să planteze sutele de stâlpi de susținere a alimentării electrice, să realizeze rețeaua de alimentare cu energie electrică proprie, să aducă vagoane noi de tramvai, să organizeze tot depoul necesar, apoi o întreprindere ca Eltrans-ul? Clar nu-l văd în stare, de vreme ce nu este în stare s-o întrețină. Or, dacă tu ca Primar, nu poți rezolva doar una dintre cele 15 probleme majore ale orașului, adică o parte a transportului public, în condițiile în care tot Guvernul îți este favorabil (că este coaliție) este clar că acea comunitate este trasă în jos prin incompetența ta. Iar comunitatea decade abrupt. Lucru care de fapt se vede cu ochiul liber. Priviți, puțin mai obiectiv, în jur. Felicitări corpului PSD-ist al votanților: au votat frenetic, ca talibanii, exclusiv culoarea de partid, indiferent de ce fel de om era sub acea culoare. Acum priviți cum vă decade orașul sub conducerea unui om clar depășit de sarcinile de serviciu. Nu știu dacă noi românii vom mai prinde vreodată vremuri așa de bune, cu atâția amar de bani veniți pe moca de la UE. Dacă nu facem acum...
21 aprilie 2022, 11:15
Ce ar fi fost dacă megabuboiul caloric (susținut frenetic - la momentul respectiv - de anumite publicații botoșănene) nu ar fi existat? Primăria, în loc să plătească pentru porcăriile unora, ar fi avut bani pentru un transport civilizat, modern, european. La capitolul Dezvoltarea transportului urban, Europa pune pe primul loc TRAMVAIUL. Iar pe locul doi trenul (în orașele mari, cu multe gări).Din păcate, mentalitatea noastră este una de dubă. Și se vede.
21 aprilie 2022, 10:15
ce ar fi mai util pentru cetățeni? câteva străzi asfaltate sau pietruite la periferie, ce se pot uțor introduce pe programul Saligny sau un transport european modern, adică tramvaie? lucrarea se poate preluni(faza), doar că pe banii municipalității,după ce se epuizează banii din fondurile europene.
21 aprilie 2022, 09:20
Cozminel, un mare incompetent. Ne aburește cu fel de fel de prostii ca sa-și acumda neputința. In 2 ani de mandat nu a făcut nimic și după cum se chinuie sa găsească fel de fel de motive, nici nu va face. Degeaba se chinuie trompeții lui sa-l scotă “basma curată”, botoșănenii își vor da seama ce au ales și nu vor mai repeta greseala.
21 aprilie 2022, 08:46
Incompetenta crasa ! Am ajuns de rasul tarii. Meritam din plin titulatura de "Moldoveni prosti".
21 aprilie 2022, 08:32
Unde a pus aripioara buterflay praful s-a ales de tot. O mare performanţă să freci menta 12 ani, după care să rămâi şi dator.
21 aprilie 2022, 08:22
Deci care este Raul cel mai mare ca să înțeleg apoi care este Raul cel mai mic ?
21 aprilie 2022, 08:13
Dacă punem in balanța cele doua variante expuse, consideram ca este mai bine sa datoram bani pentru o investiție realizată, decât sa datoram aceeași suma pentru un mare nimic.
21 aprilie 2022, 08:09
Sondaj
Credeți că se vor termina la timp lucrările la drumul Botoșani - Târgu-Frumos, adică la data de 12 mai 2023?
Da
Nu
Nu știu / nu mă interesează
Declaraţia zilei
„În bazele noastre de date pe care le gestionăm apare un UAT care nu generează deșeuri, nu generează. Deci, operatorul care acționează pe zonă spune că zero. Este vorba despre comuna Concești. E singura comună care nu ...
starshiners.ro%20
fashiondays.ro
Curs valutar
ieri
EUR
Euro
4.9461 lei
USD
Dolarul SUA
4.7286 lei
CHF
Francul elveţian
4.9311 lei
GBP
Lira sterlină
5.7088 lei
JPY
100 de yeni japonezi
3.4869 lei
XAU
Gramul de aur
273.0029 lei
MDL
Leul Moldovenesc
0.2489 lei
HUF
100 de Florinţi Maghiari
1.2398 lei
AUD
Dolarul Australian
3.2198 lei
CAD
Dolarul Canadian
3.6612 lei
CZK
Coroana Cehească
0.1999 lei
DKK
Coroana Daneză
0.6650 lei
Vremea
astăzi
Botosani
23.8 o C
Dorohoi
19.8 o C
Bucecea
22.7 o C
Darabani
19.0 o C
Saveni
19.9 o C
Ştefăneşti
23.0 o C
Horoscop
astăzi
app traffic statistics
© Copyright 2009 - 2022 Botoşăneanul. Toate drepturile rezervate.