Instrumentele de inteligență artificială (AI) apar în aproximativ jumătate dintre proiectele de programe pentru disciplinele de liceu publicate în consultare de Ministerul Educației și Cercetării, luni, 24 noiembrie 2025. Noile documente prevăd utilizarea AI la mai multe materii, de la TIC și Informatică până la Chimie, Istorie sau Religie, iar în cazul specializării Matematică-Informatică programa menționează „cu caracter imperativ” folosirea unui asistent de tip inteligență artificială. În total, ministerul a pus în consultare programele școlare pentru peste 40 de discipline, în diferite variante curriculare, potrivit comunicatului oficial.
AI este menționată la discipline precum Matematică, Fizică, Chimie, Religie, Istorie, Limbi moderne 1, dar lipsește complet din programele pentru Limba și literatura română, Biologie, Geografie, Arte, Educație fizică sau Logică, potrivit unei analize Edupedu.
AI este recomandată ca instrument de predare la următoarele discipline: Chimie, Comerț, Dezvoltare personală, Economic, Electronică -Automatizări, Fizică, Informatică, Introducere în pedagogie, Istorie, Limbi moderne 1, Matematică, Pregătire sportivă teoretică, Religie, TIC, Turism și Alimentație.
AI nu este menționată deloc în programele pentru: Limba și literatura română, Limbi materne, Anatomie, Aritmetică, Biologie, Arte, Educație fizică, Educație muzicală și artistică, Geografie, Gramatică, Pedagogie, Limbi moderne 2, Logică, Managementul emoțiilor, Mecanică, Pregătire militară, Sănătate – nutriție.
În proiectele de programe pentru liceu analizate de Edupedu, disciplina TIC pentru clasa a IX-a este cea care detaliază cel mai clar modul în care ar trebui folosită inteligența artificială la ore. Aici, elevii sunt încurajați să interacționeze cu un chatbot AI pentru a edita un paragraf, să folosească instrumente precum Copilot, Grammarly sau ChatGPT pentru reformulare și corectură și să analizeze răspunsurile generate de AI pentru a verifica acuratețea informațiilor. Programa propune și utilizarea inteligenței artificiale pentru crearea unor planuri de învățare personalizate, dar și realizarea unor documente bilingve cu ajutorul traducerilor automate.
La Informatică, în clasa a IX-a, AI apare într-un context mult mai restrâns. Este menționată mai ales în legătură cu orientarea elevilor spre cariere din domeniul IT și cu folosirea limbajului Python, care este relevant și pentru dezvoltarea aplicațiilor de inteligență artificială.
La Matematică, în specializarea Matematică-Informatică, proiectul de programă prevede folosirea inteligenței artificiale într-un mod obligatoriu.
Documentul menționează că „programa recomandă, cu caracter imperativ, utilizarea instrumentelor digitale, precum și folosirea unui asistent de tip inteligență artificială (IA) pentru explorare și verificare”, însă subliniază că elevul trebuie să verifice critic soluțiile generate și să poată explica limitele acestor instrumente.
Accentul pe folosirea inteligenței artificiale crește în clasa a XI-a, unde proiectul de programă precizează că „folosirea instrumentelor digitale și a inteligenței artificiale în studiul matematicii (…) consolidează învățarea activă, încurajează explorarea și conectează conceptele teoretice cu aplicații reale”.
Concret, elevii pot utiliza aplicații bazate pe AI pentru a studia descompunerea polinoamelor sau rezolvarea ecuațiilor, pentru a vizualiza grafic comportamentul unor funcții ori pentru a analiza automat proprietățile unor șiruri numerice.
Sursa https://www.hotnews.ro