La un colegiu de elită din județul Botoșani există o tradiție a dezbaterilor academice de peste două decenii și jumătate. Elevii sunt învățați să devină maeștrii ai vorbitului în public, ai duelurilor cuvintelor meșteșugite și ai ideilor fundamentate. Sunt printre cei mai buni din țară.
Într-o societate modernă, democratică, diferențele de opinie se rezolvă cu ajutorul dezbaterilor argumentate, bazate pe fapte, dovezi, statistici și orice soluții de ordin logic. Pe același principiu au mers, acum 25 de ani, profesorii și elevii Colegiului Național „AT Laurian”, un liceu de elită din județul Botoșani, cea mai nordică structură administrativ-teritorială a României. La începuturile democrației românești, aceștia visau la formarea de generații care să fie capabile să-și rezolve conflictele cu ajutorul cuvintelor, al argumentelor și nu al forței sau al urii ideologice. Nu în ultimul rând, își doreau să ajute adolescenții să-și poată exprima liber opiniile, studiind în același timp, din surse avizate, pentru a-și susține convingerile, potrivit adevărul.ro
Așa s-a născut, în anul 2000, clubul de dezbateri „Ghilotina” al Colegiului Național AT Laurian e atunci și până în prezent, sute de elevi au trecut pragul clubului și au învățat lecții prețioase despre viață, dreptul la liberă exprimare, opinie, prietenie, realități politice, economice și sociale. Mulți dintre ei mărturisesc că acest club de dezbateri le-a schimbat viața, le-a modelat principiile și i-a îmbogățit spiritual și intelectual. Mai mult, această tradiție a venit la pachet și cu rezultate deosebite la mai toate concursurile de dezbatere de la nivel național și cu realizarea unui forum unic în România de dezbatere, în limba engleză, inclusiv pe tematici internaționale. Elevii botoșăneni au devenit adevărați maeștrii ai duelurilor de opinie și reușesc să uimească la fiecare competiție.
Ideea unui club de dezbateri s-a născut la Colegiul Național „AT Laurian” din Botoșani, în anul 2000. Profesorii s-au gândit să le ofere elevilor niște experiențe și aptitudini pentru lumea liberă, fără cenzură, fără consecințe ale liberei exprimări, în care să-și poată exprima deschis opiniile, dar pe baza unor argumente reale solide.
„Primul club de dezbateri din Botoșani a fost la Laurian la sfârșitul anilor '90. A fost acea idee a profesorilor de a oferi cât mai multe experiențe educaționale și totodată aptitudini elevilor noștri. Am fost atunci toți începători, și profesorii și elevii. Dar din 2000 și până astăzi sunt 25 de ani de când în fiecare an la Laurian s-au făcut dezbateri. Întotdeauna le spunem că în viață este bine să-ți spui punctul de vedere și întotdeauna le spun că nu cel care vorbește mai mult sau mai tare are dreptate. Credem noi că este un lucru care îi pregătește pentru viață. Pentru că în viață vor discuta cu alte persoane de vârste diferite, din medii diferite și vor trebui să relaționeze adecvat. Pentru că în viață vor trebui să rezolve probleme de toate felurile și poate vor ajunge la diferențe de opinie. Și noi le spunem că violența nu duce la nimic”, precizează profesorul Ioan Onofrei, director adjunct al Colegiului Național AT Laurian. Totul a pornit de la o revistă a liceului numită „Ghilotina”.
Clubul a purtat o perioadă și denumirea de „Acvila”, dar s-a întors la denumirea originală în ultimii ani. Practic, elevii se întâlnesc, aleg o temă de interes din sfera politică, economică sau socială. Timp de o săptămână se documentează despre respectiva temă și caută argumente pentru a-și susține opinia. Este vorba doar de argumente recunoscute științific sau statistic, lucruri probate sau confirmate oficial. La finele săptămânii are loc „meciul” în care două echipe se înfruntă cu argumente pro și contra pe tema aleasă. „Trebuie să fi foarte bine pregătit, să te informezi foarte bine pe tema dată pentru a face față „meciului”, mărturisește Ioana, elevă în clasa a X-a, dar care participă la clubul de dezbateri din clasa a VI-a. Important este faptul că argumentele se prezintă în doar cinci minute. Adică scurt, concis și cuprinzător.
În fiecare an, zeci de elevi devin membri ai clubului de dezbateri „Ghilotina”. Sunt elevi de toate nivelurile, de la „boboci” la „mentori” din clasele mai mari care aleg temele de discuție și îi consiliază pe cei mai mici ajutându-i să caute informațiile necesare, să-și structureze argumentele și să găsească esențialul. Mulți elevi au fost atrași de curiozitate și au descoperit o lume care le-a modelat caracterul, le-a oferit un set de valori și principii bine fundamentate. Mădălina Aioanei este elevă în clasa a XII-a și este în clubul „Ghilotina” de patru ani. Spune că experiența dezbaterilor academice i-a creat noi abilități, noi valori și seturi de principii.
Click AICI pentru articolul integral