În ultimii ani, audiobook-urile au devenit tot mai populare. Mulți le ascultă în mașină, în timp ce fac sport sau curățenie. Sunt o soluție comodă pentru adulții care nu găsesc mereu timp să se așeze cu o carte în mână și să citească. În cazul copiilor, cititul și tabletele sunt medii direct competitive. În timp ce cititul independent necesită aproximativ un an de muncă inițială și durează între 10 și 30 de minute pe zi, cititul timpuriu pe tabletă se simte și e mai ușor de învățat, audio și vizualul fiind ajutoare de nădejde, așa că apare o întrebare firească: audiobook-urile au aceleași beneficii pentru creier ca și cititul clasic? Iată ce arată studiile care au analizat subiectul în detaliu.
Cercetările în domeniu arată că ambele forme de consum al unei cărți implică procese cognitive complexe, însă modul în care creierul procesează informațiile diferă subtil. De exemplu, cititul dintr-o carte tipărită oferă repere vizuale și spațiale care ne ajută să înțelegem și să reținem mai bine firul narativ. În schimb, audiobook-urile pun accent pe ton, intonație și emoție – aspecte care uneori pot chiar îmbogăți experiența lecturii, după cum arată New Scientist.
Un studiu din 2016 a testat diferențele dintre ascultarea și citirea aceleiași cărți. Rezultatul? Nu au existat diferențe semnificative în ceea ce privește înțelegerea textului. Totuși, cititul pe e-reader (nu pe hârtie) a redus reținerea informației, ceea ce sugerează că mediul contează mult, potrivit publicației Time.
Mai mult, cititul are un avantaj subtil: mișcările regresive ale ochilor (când ne întoarcem instinctiv să recitim câteva cuvinte) consolidează înțelegerea. În cazul audiobook-urilor, să revii la un fragment este mai incomod – trebuie să pui pauză sau să derulezi înapoi.
Un studiu cu fMRI a comparat cum reacționează creierul când citim propoziții vs. când le ascultăm (în portugheză). Oamenii de știință au constatat că ambii stimuli (citit și ascultat) activează o rețea comună din partea stângă a creierului (ex. inferior frontal gyrus, middle temporal gyri), zonă asociată limbajului și semanticii.
Cititul implică mai mult cortex vizual, în special fusiform gyrus/inferior occipital cortex, pentru recunoașterea literelor și formelor cuvintelor.
Un alt aspect important analizat de cercetători este multitasking-ul. Mulți ascultă audiobook-uri în timp ce conduc, gătesc sau fac sport. Problema este că atenția se împarte și, implicit, reținerea scade. Cercetătorii au descoperit că studenții care au ascultat o lecție în format audio au reținut cu 28% mai puțin decât cei care au citit același material pe hârtie.
Sursa https://www.hotnews.ro