În județul Botoșani, peste 200 de elevi au abandonat cursurile în anul școlar trecut, potrivit datelor oficiale.
Fenomenul afectează în special copiii din mediul rural și din familii vulnerabile.
Peste 200 de elevi botoșăneni au abandonat cursurile în anul școlar 2023-2024, arată datele Inspectoratului Școlar Județean Botoșani.
Conform raportărilor oficiale, rata abandonului școlar la nivelul județului a fost de 0,37%, ceea ce înseamnă 217 elevi care nu au mai revenit la școală.
Cei mai mulți dintre aceștia provin din mediul rural și din familii cu posibilități materiale reduse, o problemă care persistă de ani de zile în nordul Moldovei.
Inspectorul școlar general, Bogdan Suruciuc, a explicat că „elevii aflați în situație de abandon școlar în doi ani școlari consecutivi sunt radiați din evidențele școlare. Ei pot fi reînscriși, la cerere, la nivelul clasei pe care au abandonat-o”.
Abandonul școlar afectează nu doar viitorul copiilor, ci și întreaga comunitate. Mulți dintre elevii care renunță la școală ajung să aibă dificultăți în a-și găsi un loc de muncă sau să depindă de ajutor social.
În ultimii ani, numărul total al elevilor botoșăneni a scăzut constant: în 2022-2023 au fost 60.729 preșcolari și elevi, în 2023-2024 numărul a scăzut la 58.902, iar pentru 2024-2025 sunt înscriși 58.136, potrivit datelor oficiale.
Elevii considerați în situație de risc de abandon sunt cei care au absentat nemotivat la cel puțin 75% din orele de curs într-un an școlar. Școlile au obligația să anunțe autoritățile dacă părinții nu asigură frecventarea cursurilor de către copii.
Deși s-au investit sume importante pentru combaterea abandonului școlar, problema rămâne de actualitate, mai ales în zonele rurale din județul Botoșani.
Autoritățile spun că vor continua monitorizarea și sprijinirea elevilor aflați în risc, însă rezultatele concrete se lasă așteptate.