Ancheta săptămânii
Mere găurite și uscate pentru elevi, bătaie de joc de miliarde de lei vechi – FOTOGALERIE
Mici, pătate, uscate, găurite, acestea sunt principalele caracteristiciale merelor primite de o bună parte a elevilor botoșăneni în cadrulprogramului guvernamental de oferire a unor fructe școlarilor. După cecă a început abia pe 15 decembrie, la trei luni deci după debutul anuluide învățământ, planul ”fructe în școli” reprezintă în unele părți alejudețului o adevărată bătaie de joc pe bani frumoși.

Un măr de 37 de bani

Din 2010, tradiționalului deja supliment alimentar ”lapte și corn” pentru elevi i s-a adăugat și ”fructe în școli”. Programul a fost actualizat prin HG 788/2014 privind stabilirea fructelor distribuite, a perioadei și frecvenței distribuției, a limitei valorii zilnice/elev și a fondurilor necesare pentru distribuția fructelor și a măsurilor adiacente distribuției de fructe, a bugetului aferent, precum și a modalității de implementare efectivă și de gestionare la nivelul administrației publice. În bunul spirit românesc, actul normativ valabil pentru anul școlar 2014/2015 a apărut în Monitorul Oficial după debutul cursurilor, mai exact pe 19 septembrie 2014. HG în cauză stabilește acordarea gratuită de mere în limita valorii zilnice de 0,37 lei/elev, pentru o perioadă de maximum 86 de zile de școlarizare.

Distribuția merele a început cu o săptămână înaintea vacanței de iarnă

Potrivit legii, Consiliile Județene sunt cele care trebuie să organizeze licitațiile și să semneze contractele. Cum actul normativ a fost adoptat cu întârziere și procedura de achiziție publică de la CJ Botoșani s-a înscris pe aceeași linie, abia pe 15 decembrie începând distribuția merelor în școli, fiind sistată după numai o săptămână fiindcă a venit vacanța de iarnă. Instituția a împărțit județul în lapte zone, fiind desemnate trei firme câștigătoare, astfel:
Zona 1 Botoșani – Five Continents Group
Zona 2 Dorohoi – Spicul
Zona 3 Darabani – Spicul
Zona 4 Săveni – Spicul
Zona 5 Trușești – Spicul
Zona 6 Sulița – Lival Import Export
Zona 7 Flămânzi – Lival Import Export.

Primarul de Mihălășeni a refuzat merele aduse elevilor

A doua zi după începerea distribuției, Loredan Buraga, primarul de Mihălășeni, s-a prezentat la CJ Botoșani cu câteva mere pentru a arăta bătaia de joc la care sunt Loredan Buraga mere elevi supuși elevii din comuna pe care o conduce. Merele sunt departe de 120 de grame, atât cât ar trebui să aibă, și în plus sunt închircite, pline de pete și găuri. Primarul a refuzat să mai primească asemenea mere, el fiind cel care lunar trebuie să confirme cantitativ și calitativ produsele livrate în cadrul programului ”fructe în școli”.
”L-am întrebat pe omul de pe mașină ce-s cu merele astea și mi-a spus că el este șofer, trebuie doar să le livreze”, a afirmat Loredan Buraga.

O firmă câștigă licitația, alta aduce merele

Și mai ciudat este că, deși în comuna Mihălășeni răspunzătoare de furnizarea fructelor este societatea Spicul, mașina care le-a adus era inscripționată cu Lival, firma care trebuie de fapt să ducă merele în zonele Sulița și Flămânzi.
lival mere elevi botosani  Ironia sorții, Lival Import Export are chiar în Mihălășeni un punct de desfacere a merelor, unde se vând cu 2,5 lei/kg.
”Acolo sunt mari și frumoase. Când am întrebat de ce nu se dau din astea elevilor mi-au răspuns că astea sunt pentru vânzare”, a mai spus Loredan Buraga, primarul comunei Mihălășeni.
Acesta susține că și în anul precedent de învățământ s-au livrat la început asemenea mere și numai după intervenția sa au cunoscut un salt calitativ.
Probleme nu sunt însă doar la Mihălășeni. La Copălău, cele mai bune mere găsite și aduse primarului Ciprian Ivanov sunt asemănătoare celor furnizate pe malul Prutului.

Mai scumpe ca la supermarket

Toate acestea sunt posibile și pentru faptul că actele normative privind acordarea fructelor în școli au o mulțime de ”mame” și ”tați”. Guvernul acordă fondurile, Consiliul Județean organizează licitațiile și semnează contractele, școlile fac recepția zilnică, iar primăriile sunt responsabile de confirmările lunare.
”Primarii și directorii de școli să consemneze în scris pentru ca noi să putem lua măsuri. Pe vorbe nu putem face nimic”, a declarat Cristian Achiței, vicepreședintele CJ Botoșani.
Pe lângă faptul că sunt de proastă calitate, merele livrate elevilor sunt și scumpe. La 0,37 lei/elev și 120 de grame ar însemna că un kilogram costă ceva peste 3 lei, în condițiile în care duminică, la un supermarket din Botoșani, kilogramul de mere se vindea cu 2,29 lei, iar calitatea era considerabil mai bună decât a celor date elevilor.

10 miliarde de lei vechi pentru fructe în școli, cam jumătate se duc la firma cu merele închircite

Chiar și consilierul județean Dumitru Zmău, posesorul unei livezi în comuna Mihai Eminescu, a confirmat că prețurile aplicate elevilor sunt frumușele în condițiile în care el nu a reușit să vândă mere de mult mai bună calitate la un preț mai scăzut.
În jur de 54.000 de elevi din Botoșani beneficiază de programul ”fructe în școli”, ceea ce ar însemna că la nivelul întregului județ cheltuiala totală ar trebui să se ridice la 1,7 milioane de lei, însă potrivit reprezentanților CJ Botoșani ar fi de circa un milion de lei.
La Botoșani, programul ”Fructe în școli” a ajuns să fie pus în practică de firmele care, în realitate, s-au tot ocupat de celălalt programul guvernamental, ”lapte și corn”. De asemenea, în anul precedent de învățământ, responsabile pe cele șapte zone au fost exact aceleași societăți comerciale care au câștigat licitațiile și pentru 2014/2015.
Nici mai mult, nici mai puțin de 1.081.750 lei a fost valoarea totală a contractelor semnate, fără TVA, pentru anul anterior de învățământ, aproape jumătate din sumă reprezentând contractele cu Spicul, societatea care a furnizat, teoretic, merele din pozele alăturate.
Sergiu BĂLĂȘCĂU
CITEȘTE ȘI:
 Mărul discordiei în școlile botoșănene: fructele, oferite elevilor cu mai bine de o lună întârziere
[[galerie-foto]]
CITEȘTE ȘI:
 Blat de miliarde la licitaţia pentru mere de la CJ

Femeia comisar de la Protecția Consumatorilor reținută de procurori este pensionară de doi ani, Parchetul și boala au înjumătățit comisarii de la Botoșani
Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Botoșani funcționează doar cu jumătate din personal după arestarea a doi comisari și îmbolnăvirea șefului. CJPC era condusă de Mirel Rogalschi, care oficial are funcția de comisar șef adjunct, pentru că postul de comisar șef este deținut la nivelul Comisariatului Regional pentru Protecția Consumatorilor Nord – Est (CRPC) Iași, căruia i se subordonează și unitatea de la Botoșani.
Îngrijitoare de lux la Spitalul Mavromati: Lefuri în plată de 6.000 - 9.000 de lei
Nu există posturi mai bine sau mai prost remunerate. În România angajatorii sunt cei care provoacă discrepanțele uriașe între mediul privat și cel bugetar.Și se ajunge astfel ca două persoane care prestează practic aceeași activitate, dar în locuri diferite, să aibă salarii diametral opuse, ca valoare.
După 31 de ani, Primăria Botoșani a înregistrat la OSIM „Premiul Național de Poezie Eminescu”: Eminescu este al nostru, al tuturor / Dacă dorește să-l provincializeze, să-l facă de nivel local, să implice și aprozarul nu știu care...
După trei decenii în care manifestările dedicate Zilelor Eminescu au fost organizate de Fundația Culturală Hyperion, de anul viitor organizatorii ar putea fi alții.Primăria municipiului Botoșani, finanțatorul principal al acestor evenimente culturale, a devenit proprietară pe titulatura premiului.
Lichidare până la capăt: S-a scos la vânzare și o cale ferată din ograda orașului - O să vină romii până la urmă să o cumpereGALERIE FOTO
Cabinetul Individual de Insolvență (CII) ”Dascălu Constantin Lulu” continuă încercarea de recuperare a datoriilor SC Termica SA. La 11 ani de la intrarea în faliment a fostei societăți de termoficare a orașului, în patrimoniul acesteia încă se mai găsesc bunuri care pot fi valorificate.
Marea ”pilăreală”: Statul a uitat de concursuri, puzderie de instituții conduse de interimarii cu pile la partid
”Exercită cu caracter temporar”, ”promovare temporară”, ”delegare atribuții”, ”preluare sarcini”, toate aceste expresii sofisticate nu fac altceva decât să ascundă la Botoșani un fenomen care a luat amploare în pandemie. La conducerile a tot mai multe instituții sunt propulsați oameni fără concurs, dar cu carnetul potrivit de partid.
„Omul care mânca două pâini” la companiile orașului, dat afară de la societatea în faliment care a îngropat Primăria în datorii
S-au câștigat și se câștigă bani frumoși la societățile Consiliului Local Botoșani, indiferent de situația lor financiarăDirectorul cu două salarii din termie și-a încheiat contractele de șef și a rămas doar cu statutul de angajat la Modern Calor
TRAGEDIA de la Huțani reprodusă după 41 de ani! Cât de pregătit e Botoșaniul să intervină la un accident de o asemenea amploare? – VIDEO 
Seria articolelor privitoare la cea mai mare tragedie rutieră a României se încheie cu un exercițiu de imaginație. Colonelul Decebal Muraru, inspectorul-șef al Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) „Nicolae Iorga”, a participat alături de Botoșăneanul la acest demers după un salt în trecut, pornind de la momentul în care s-a aflat de accident. 
Afaceri cu șomeri anchetate de Poliție și Agenția de Integritate, angajați de la AJOFM prinși în morișca subvențiilor
Polițiștii botoșăneni desfășoară o anchetă care vizează modul în care mai multe societăți comerciale și o organizație neguvernamentală au încercat, și unele chiar au și reușit, să obțină subvenții de la bugetul de stat și cel european prin Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM).
Femeia aruncată printre cadavre care a înviat la morgă: Mama, tu ai fost moartă și ești vie, ce ai văzut acolo?VIDEO & FOTOGALERIE
Aproape 42 de ani trecuți din ziua accidentului de la Huțani nu au fost nici pe departe suficienți pentru ca Virgina Varvarei, astăzi pensionară, să uite clipele îngrozitoare prin care a fost nevoită să treacă. Povestea acesteia este probabil cea mai tulburătoare dintre toate cele ale supraviețuitorilor pe care Botoșăneanul a reușit să îi găsească și să îi intervieveze.
Loading...
”Șoferii iadului”, vinovații de serviciu în ”epoca de aur”: Mergeai non-stop până picai, mai ațipeai... / Când porneai motorul scotea o fumăraie că autogara nu se mai vedeaVIDEO & FOTOGALERIE
Despre modul inuman, un veritabil atentat la siguranța vieții, în care se circula în perioada comunistă...
Șoferul din autobuzul groazei a murit sub ochii soției și a lăsat orfani trei copii, două amenzi – singurele pedepse pentru 48 de morți
Cea mai mare tragedie rutieră din istoria României a avut eroul său negativ. Pentru că în comunism sistemul nu putea fi decât perfect, cei care greșeau erau doar oamenii. Chiar dacă, atunci când vorbim despre șoferi de exemplu, erau nevoiți să circule cu autobuze vechi, pline de improvizații și cu anvelope noi, dar cu defecte de fabricație.
OMAGIU adus după 41 de ani de la tragedia în care au murit aproape 50 de botoșăneni - Troiță ridicată de Consiliul Județean și Primărie – VIDEO
Seria articolelor realizate de publicația Botoșăneanul despre tragedia care a avut loc la Huțani în urmă cu mai bine de patru decenii se aproapie de final. Atât cât s-a putut în condițiile date, am încercat să călătorim într-un trecut mai mult sau mai puțin îndepărtat pentru a readuce în atenție accidentul care rămâne pe primul loc în România, în privința numărului ridicat de morți.
Tragedia de la Huțani, dezvăluită în presa comunistă doar la anunțurile de condoleanțe: A fost tratat drept un accident de muncă
Tragedia de la Huțani nu a existat și totul a fost doar un vis urât dacă ar fi să ne luăm după presa botoșăneană din acea perioadă. Presă ce însemna de fapt un singur ziar care nu a pomenit ceva despre cel mai mare accident rutier din istoria României.
Adevărul făcut scrum! Dosarul accidentului de la Huțani TOPIT de Parchet și Poliție – GALERIE FOTO singurele IMAGINI de la tragedia rutieră
Autoritățile au distrus toate dosarele și documentele cu fotografii anexate, declarații de martori, expertize sau rezultate ale cercetărilor penale care au existat în urma celei mai mari tragedii rutiere din țara noastră.Accidentul rutier cu morți colective a avut loc la Huțani pe 29 iunie 1980, când un autobuz s-a răsturnat cu roțile în sus într-o mlaștină, iar în jur de 50 de oameni și-au pierdut viața.
Loading...
PREMIERĂ: Colonelul Vasile Botezatu, dezvăluiri amănunțite despre ancheta celei mai mari tragedii rutiere a României: Era o situație de război! VIDEO
Jumătatea vieții i-a fost marcată colonelului botoșănean Vasile Botezatu de cea mai mare tragedie rutieră care s-a petrecut vreodată în România, la Huțani – Botoșani.A avut implicare directă în cercetarea ulterioară și, acum, la venerabila vârstă de 81 de ani, își amintește clar modul în care s-a derulat ziua de 29 iunie 1980.
Dezvăluiri după 4 decenii: Anvelopa care a explodat era nouă, ”autobuzul morții” avea doar o ușă și transporta oameni pe... motor
A doua zi după accidentul din 29 iunie 1980 de la Huțani s-a constituit o comisie de constatare tehnică a condițiilor în care s-a produs tragedia. Autobuzul a fost scos din apă cu o macara și transportat la garajul IJTL – Întreprinderea Județeană de Transport Local Botoșani.
Televiziunea Română a ajuns la Botoșani pentru cea mai mare tragedie rutieră din România: Sunt încă întrebări la care după 41 de ani nu se știe răspunsul GALERIE FOTO & VIDEO
Seria de articole inițiată de Botoșăneanul despre accidentul rutier care a avut loc la Huțani în 29 iunie 1980, când un autobuz cu circa 85 de persoane s-a răsturnat într-o mlaștină, a readus în atenția publică această tragedie unică în România prin proporțiile sale. Atunci când s-a produs, a fost înregistrat drept cel mai groaznic accident rutier de pe glob.
Dumitru Zmău în fața celei mai mari tragedii din carieră: Erau distruși. Oameni plângeau, țipau, răcneau. O nenorocire ca asta sper să nu mai prind în viața asta - VIDEO
Doar cei care au prins o bucată din comunism își pot aminti cum decurgeau călătoriile între localități sau cele interjudețene. Autobuzele plecau exclusiv din autogări, nu existau firme private, cum sunt în zilele noastre, pentru transportul călătorilor la orice destinație dorită. Nu erau bilete rezervate, aer condiționat sau altele de acest gen.
Pompierul care a intervenit la tragedia de la Huțani: Se scoteau oameni, intra unul, ieșea altul / Când vezi ce ai văzut acolo... nu-ți găsești cuvintele - VIDEO
Pe Liviu Adronic l-am cunoscut prin prisma activităților din ultimele două decenii, el dezvăluindu-și public sufletul sensibil îndrăgostit de cultură. A apărut și s-a poziționat firesc în mijlocul evenimentelor artistice ca și cum ar fi fost acolo dintotdeauna. Puțini cunosc faptul că Liviu Andronic a trăit o zi și o noapte în mijlocul celei mai mari tragedii rutiere care a lovit România. Și care l-a schimbat și pe el, pe viață. Deși, nu a pierdut pe nimeni drag. A preluat însă din durerea celorlalți, a celor care și-au plâns morții.
Eroul care OFICIAL nu există! Gheorghe Podaru, omul care într-o după-amiază de vară a salvat șase oameni din mlaștina de la Huțani: Totul s-a petrecut într-o tăcere de mormântVIDEO & GALERIE FOTO
Ne reîntoarcem în timp, în duminica zilei de 29 iunie 1980, în localitatea Huțani, unde a avut loc cea mai mare tragedie rutieră a României.Gheorghe Podaru a avut o implicare uriașă în partea a doua a evenimentului rutier, în ceea ce s-a înțeles pe atunci a fi misiunea de salvare.
La cantitati foarte mari vandute, intervine metoda pretului ,,en-gross,, deci pretul ar trebui sa scada. Orice comerciant serios scade pretul cu cat are garantia ca vinde mai mult. Este o regula veche a comertului privat. Nu ar trebui aplicata si cand este vorba de banii statului!?
5 ianuarie 2015, 16:18
Sondaj
Ar trebui introduse uniformele școlare obligatorii?
Da
Nu
Nu știu / nu mă interesează
Declaraţia zilei
„Este ieșirea mea oficială din zona de confort. Prea fac duș, prea dorm la mine acasă când vreau eu, prea mănânc când îmi e foame, gata, e nevoie de o provocare :)) Sincer, abia aștept sa ajung, abia aștept sa îl distrug ...
starshiners.ro%20
fashiondays.ro
Curs valutar
20 mai 2022
EUR
Euro
4.9477 lei
USD
Dolarul SUA
4.6725 lei
CHF
Francul elveţian
4.8048 lei
GBP
Lira sterlină
5.8325 lei
JPY
100 de yeni japonezi
3.6467 lei
XAU
Gramul de aur
277.4633 lei
MDL
Leul Moldovenesc
0.2453 lei
HUF
100 de Florinţi Maghiari
1.2864 lei
AUD
Dolarul Australian
3.3027 lei
CAD
Dolarul Canadian
3.6568 lei
CZK
Coroana Cehească
0.2006 lei
DKK
Coroana Daneză
0.6648 lei
Vremea
astăzi
Botosani
15.3 o C
Dorohoi
13.5 o C
Bucecea
14.4 o C
Darabani
12.9 o C
Saveni
13.8 o C
Ştefăneşti
16.7 o C
Horoscop
astăzi
app traffic statistics
© Copyright 2009 - 2022 Botoşăneanul. Toate drepturile rezervate.