Botoşanii de altădată
Copiii Revoluției vs. elevii din anul COVID: Dorințe de 1 Iunie, de la ”să-mi aducă părinții blugi din străinătate” la ”să se oprească circulația mașinilor”

În septembrie 1989 pășeau în școală purtând la gât cravata roșie, ”pentru gloria poporului şi înflorirea României socialiste, pentru cauza partidului”. Nimeni nu se gândea atunci că, peste doar trei luni, lumea veche se răsturna pentru a face loc alteia: cea în care aveau să trăiască, peste ani, copiii și nepoții lor.

Copiii Revoluției

 

În 1989 erau pionieri, copii ai patriei socialiste. Probabil că cei mai mulți dintre elevii de astăzi nu știu ce însemna, în anii comunismului, a fi pionier. Cravata roșie, cămașa albă și șnurul albastru, galben sau roșu, plus colecția de insigne prinsă de buzunarul de la piept. Desigur, toate acestea făceau parte din politica de îndoctrinare și înregimentare timpurie în sistemul comunist. Toată atenția era îndreptată către Partidul Comunist și conducătorul suprem.

 

După cum părinții de astăzi (elevi ai acelor ani) își aduc de bună seamă aminte, imediat ce treceau în clasa a II-a, foștii șoimi ai patriei (copiii între 4 și 7-8 ani) primeau – în cadrul unei ceremonii – cravata roșie de pionier. Dar nu oricum! Fiecare pionier depunea un jurământ de credință. Cu mâna pe drapel, elevul de 7 sau 8 ani rostea cu patos: "Eu, (numele si prenumele), intrând în rândurile Organizaţiei Pionierilor, mă angajez să-mi iubesc patria, să învăţ bine, să fiu harnic şi disciplinat, să cinstesc cravata roşie cu tricolor".

 

În septembrie 1989, școlile fremătau de pionieri. Organizați pe clase denumite detașamente. În cadrul detașamentului erau aleși, în funcție de rezultate la învățătură, comandanții: de grupă (purtător de șnur roșu), de detașament (șnur galben). Un singur elev purta șnurul albastru: comandantul de unitate (școală).

 

 

Pentru a înțelege la ce nivel se ajunsese cu îndoctrinarea copiilor în anii comunismului, ar trebui să ne imaginăm că astăzi, în școlile noastre, elevii ar rosti doar aceste cuvinte: “Pentru gloria poporului şi înflorirea României socialiste, pentru cauza partidului - înainte! Tot înainte”.

 

Era deviza pionierilor români și nimeni nu protesta, nimănui nu i se părea absolut deloc nefiresc acest tip de discurs.

 

 

Botoșani. Elevii anilor 90…

 

În septembrie 1989, o parte din eroii acestui material aveau 12 sau 13 ani. Înainte de vacanța de iarnă, probabil că au îmbrăcat pentru ultima dată costumul de pionier. Revenirea la școală în ianuarie 1990, după acel Decembrie revoluționar, a însemnat renunțarea la tot ce li se inoculase până atunci.

 

O lume nouă li se deschidea înainte. Era lumină în case, nu mai mergeau la magazin cu cartela de pâine sau de ulei, nimeni nu mai număra câte lingurițe de zahăr pe lună se cuvine fiecărui membru al familiei. Începeau să apară portocalele, bananele, iar părinții se avântau curajos dincolo de granițe. Se cumpăra și se vindea orice, chiar dacă libertatea care dădea năvală părea încă firavă.

 

În acei ani, un profesor din Botoșani a avut inspirația de a le adresa elevilor din clasele a VI-a și a VII-a întrebări despre ziua de 1 Iunie – Ziua Internațională a Copilului.

 

Răspunsurile (re)citite astăzi, după 30 de ani, ilustrează cu asupra de măsură un aspect al societății românești post-comunism. Chiar dacă rămasă în urmă, ideologia încă se făcea simțită în limbaj, dar și în modul de gândire al foștilor pionieri. E destul să extragem câteva expresii precum: ”simbolul Păcii”, ”Planeta Albastră”, ” prietenii mei din China, Franța și URSS”, ”o mulțime de copii, de rase diferite, într-o horă” etc.

 

Încă o constatare importantă: în anii 90, copiii își doreau ca de 1 Iunie să fie liberi să se joace, să petreacă ziua alături de părinți. Acest lucru s-a întâmplat între timp: în România, 1 Iunie este declarată prin lege zi liberă pentru copii și părinți. În 2020, copiii își doresc, printre altele, ca de ziua lor să se oprească circulația mașinilor. În felul acesta vor avea loc pentru joacă. Măcar o zi.

 

Prof. Octavia Buhociu a avut răbdarea, în acei ani de după 1989, să îi chestioneze pe elevii Școlii 12 din municipiul Botoșani. Răspunsurile copiilor au fost publicate în presa locală a acelor vremuri.

 

”S-ar putea face studii sociologice, istorice”, este de părere prof. Octavia Buhociu, însă ”numărul participanților nu-i prea mare ca să se poată trage niște concluzii sigure”.

 

 

Elevii de atunci au crescut. Astăzi sunt părinți, unii chiar bunici.

 

”Poate unii cititori se vor recunoaște în unele inițiale din secolul trecut, ca să nu scriu mileniul trecut... Pentru mine ar fi o mare bucurie!”,

Prof. Octavia Buhociu

 

 

Elevi ai Școlii Generale nr 12 Botoșani, în anii de după Revoluție (1990, 1991, 1992)

 

1 Iunie 1990

 

1.Dacă fiecare copil are o zi proprie de naștere pe care o sărbătorește, de ce mai este nevoie de ziua de 1 iunie?

 -Pentru că 1 iunie vestește sosirea verii și copilul poate fi asemuit cu vara prin căldura pe care o aduce în familie. (M.U., VI-a D)

-Trebuie sărbătorit și copilul, care este simbolul păcii și al copilăriei. (M.B., a VI-a D)

-Pentru că și copiii născuți iarna sau toamna să se poată bucura de o zi caldă și frumoasă. (R.Z.,a VI-a D)

 -Dragi oameni mari, numai o zi pe an de bucurii, de veselie, de împlinire a tuturor dorințelor este extrem de puțin. Această zi e o prelungire a fericirii copiilor de pe Planeta Albastră. (M.C., a VII-a B)

 

2. Cum aștepți această zi?

-Cu emoții pentru a vedea ce va face pentru noi noua conducere a țării. (C.M., a VII a-B)

 -Cu nerăbdare pentru că atunci trebuie să se-ntoarcă părinții mei din străinătate. Cu sentimente curate, cu dragoste și cu un buchet de flori albe ca sufletul unui popor. (A.S.,a VI-a D)

 

3.Ai dori ca această zi să fie în alt anotimp?

-Nu, prefer luna iunie pentru că atunci sunt flori multe și copiii înșiși sunt frumoși ca florile. (L.B., a VI-D)

-E bine așa cum este. (A.B.,aVI-aD)

 -Măcar o dată să fie iarna ca să pot primi și eu o pereche de schiuri sau de patine. (S.S.,aVII-aB)

-Cum toate anotimpurile sunt frumoase, ar putea fi câte o zi în fiecare anotimp. (A.D.,a VII-aB)

 

4.Ce ai vrea să ți se-ntâmple în această zi?

-Aș dori să împart copiilor săraci, care nu știu de această sărbătoare, multe daruri. (L.B. a VI-a D)

-Aș vrea să primesc trei scrisori de la cei trei prieteni ai mei din China, Franța și URSS. (C.M. a VII-a B)

-Aș dori să mă viziteze un copil din altă țară. (D.B.,a VII-a B)

 -Să-mi aducă părinții blugi din străinătate.(S.C., a VII-a B)

-Aș dori ca toți copiii din lume să vină în  România să ne cunoască pe noi, copiii din România. (N.P., a VII-a B)

-Mi-ar plăcea să mă întâlnesc cu extratereștri și apoi să fac o călătorie pe planeta lor. (M.M.,a VII-a B)

 -Aș dori să mi se întâmple ceva deosebit, un fapt ce merită consemnat în jurnal. (A.P.,a VI-a D)

-Aș dori să fie bine în țară .(L.D., a VI-a D)

 -Aș dori să-mi scrie prietena mea din Franța. (R.Z.,a VI-a D)

 -Aș dori să am o întâlnire cu toți conducătorii statelor din lume. Să găsesc să cumpăr banane. (R.B., a VI-a D)

 -Să mi se-ntâmple să conduc o mașină. Să fac o excursie la Ipotești. (N.S., a VI-a D)

 

5. Ce mascotă propui pentru 1 iunie?

 -O insignă: o mulțime de copii, de rase diferite, într-o horă. (I.P.,a VI-a D)

 -Trei copii de rase diferite. (M.F.,a VI-a D)

 -Un copil care primește cadouri. (A.B.,a VI-a D)

 -Un glob pământesc ce râde. (A.I.,a VII-a B)

 -Un copil călărind un cal alb. Două mâini, de culori diferite, strânse în semn de prietenie. (D.D., a VII-a D)

 

6.Propune o definiție acestei zile!

-Ziua florilor pentru flori. (L.B., a VI-a D)

-Copii din toate țările, iubiți-vă !(N.P.,a VII-a B)

 -Ziua în care visele devin realitate . (I.A., a VI-a B)

 

7.Ce crezi că trebuie să se facă pentru copiii țării?

-Aș vrea să se facă cât mai multe parcuri, grădini și dulciuri pentru copii. (I.P.,a VI-a D)

 -Să se construiască locuri de joacă cât mai moderne, fiecare oraș să aibă parcuri de vacanță. (M.B., a VI-a D)

 -Să se acorde mai multă atenție viitorului nostru! Să ni se prețuiască toate calitățile ! (A.A., a VII-a D)

 -Să se dea o lege : de 1 iunie să nu se facă școală !(A.P.,a VI-a D)

 -Să se înființeze cluburi pentru copii, conduse de copii, pentru ca programul să fie pe placul nostru, nu al oamenilor mari. (A.I., a VII-a B)

 -Să se înființeze un minister al copiilor. Să fie mai multe stațiuni de vacanță pentru copii. Să se înființeze ministerul copilăriei în conducerea căruia să fie copii… (A.A., a VII-a B)

 

 

1-2 iunie 1991

 

Ministerul copiilor decretează

 

1.Ce reprezintă 1 iunie  pentru tine?

-Ziua în care mă simt cu adevărat copil.(M.I.)

 -Este ziua în care noi semănăm cu o floare gingașă.(A.S.)

-Prima zi de vară-pentru mine, ziua copiilor pentru copii.(P.A.)

 -Este ziua în care un copil orfan și-ar dori o mamă care să-l mângâie, cel puțin.(N.T.)

 

2. Care a fost cea mai frumoasă zi de1 iunie din viața ta?

 -Anul trecut când părinții mei au putut să-mi ofere lucruri de care nici nu auzisem până atunci. (A.B.)

 -A fost atunci când am putut și eu să-mi contrazic fratele mai mare decât mine. (R.Z.)

 -La 1 Iunie 1988 am aflat că în vacanță voi putea vizita o gradină zoologică. (N.T.)

-Când această zi a căzut într-o duminică. (M.B.)

 

3.Ce-ai vrea să se întâmple anul acesta de 1 iunie?

 -Să fim liberi în această zi. (I.I., M.F.)

 -Aș vrea să iau cât mai multe note de zece. (M.I.)

-Aș dori să primesc scrisori de la prietenele mele din Franța și din Fălești. (D.A.)

 -Aș vrea să văd la televizor cât mai multe desene animate, comedii. (Alina S.)

 -Ce bine ar fi dacă prietena mea din Franța m-ar invita să petrec câteva zile la Paris, vara asta! (L.B.)

 -Nu am preferințe, întâmplă-se ce s-o întâmpla! (P. Alina)

 -Să merg într-o excursie, iar părinții să-mi pregătească o surpriză. (P.R.)

 

4.Daca ai fi ministru al învățământului , ce măsuri ai lua pentru sărbătorirea zilei de 1 iunie?

 -1 iunie ar deveni zi liberă. (I.I., R.Z.)

 -Aș strânge fonduri și aș construi un parc ca în Franța, unde să se poată învăța tot felul de meserii. (A. Bursuc)

-Aș face ca revistele, publicațiile pentru tineret ce apar la București să ajungă și în orașul nostru. (P.I.)

-Aș organiza spectacole la care accesul copiilor să fie gratuit. (B.M.)

 

 

1992 - 1 iunie, o zi în care totul este posibil

 

1.Ce înseamnă 1 iunie pentru tine?

-O zi în care toți copiii sunt și mai prieteni, iar fericirea fiecăruia contribuie la fericirea celorlalți.

 -Ziua în care soarele parcă-mi șoptește : ”Nu te speria, încă mai ești copil!”

 - …o zi a mânjilor în care totul este posibil…

-…ziua în care unii sunt, poate, pentru prima dată fericiți.

 

2.Dacă totul ar fi posibil, cum ți-ai petrece aceasta zi?

-Mi-aș petrece ziua într-o țară unde mi se permite totul.

 -Aș vrea să găsesc un milion de lei și apoi să-l pierd.

 -Aș face o grădină plină cu flori, copaci, iar pe bănci să fie multe jucării și pentru copiii orfani.

 -Mi-ar plăcea să mă întâlnesc cu copii din lumea-ntreagă.

 -Mi-aș petrece ziua în mijlocul naturii, singură, să-mi amintesc de scurta viață de până acum, să visez la o viață pe care, poate, n-o voi avea niciodată.

 -Aș da timpul înapoi, măcar vreo zece ani.

 -Direcția: Țara Minunilor unde totul e posibil.

 -M-ar interesa să văd filme despre viața copiilor din lumea întreagă.

 -Măcar pentru o clipă aș face tot pământul fericit.

 -Atât mi-aș dori: să pot oferi fericirea și dragostea mea celor lipsiți de bucurii.

 

3.Continuă ideea: ”Mă trezesc într-o dimineață și constat că am devenit adult,ă. Îngrozit,ă mă reped în camera părinților : ei au redevenit copii… ”

-…aș plânge după copilărie și aș încerca să-mi înțeleg copiii părinți…

-Dar n-aș vrea să se întâmple așa. Vreau să-mi trăiesc copilăria ce nu se va mai întoarce și, dacă s-ar putea să rămân așa, cu sufletul curat de copil, întotdeauna.

 -Devenit adult, aș încerca să organizez ceva în folosul caselor de copii pentru ca și ei să simtă că oamenii acestui popor nu-i uită.

 -Dacă  s-ar întâmpla așa cum ziceți și n-ar mai fi cale de întoarcere, cu siguranță că aș face totul că să-mi ajut familia.

 -I-aș crește pe părinți așa cum m-au crescut și ei pe mine.

 -Ar trebui să muncesc din greu ca să-mi întrețin copiii.

 -Nu-mi vine să cred și nici nu-mi pare bine. Eu vreau să mai fiu copil.

 -I-aș trimite la scoală, i-aș pune la treabă,  i-aș trimite la cumpărături, i-aș bate daca ar lua note mici…

 -Le-aș pregăti o atmosferă ca în basme :o muzică  lentă, armonioasă, multe, multe dulciuri și multe jucării. Apoi i-aș trezi din somn, sărutându-i părintește și… copilărește.

 -M-aș întreba cu cine seamănă. Cu mine ! Aș încerca să le dau fericirea pe care și-o doreau în copilăria lor…

 -Și eu care mă simțeam fericită că sunt copil, că nu duc pe umeri povara greutăților…Va trebui să joc rolul unei mame adevărate, dar nu cred că aș fi în stare..

 -Deși mare, aș fi mică și neajutorată în lumea aceasta frământată de lipsuri și neînțelegeri. Aș tânji după dragostea mamei, bunătatea bunicii și înțelegerea tatei. M-aș simți stânjenită, nu aș ști cum să mă port cu ”foștii” părinți.

 

 

…vs. elevii din teleșcoala lui 2020

 

Partea a doua a materialului dedicat zilei de 1 Iunie vă propune o revenire în prezent. O altă generație, pe alocuri cu aceeași profesori. Întrebări și răspunsuri în anul 2020, în aceeași Școală 12 din Botoșani. Întrebări adresate de data aceasta de către prof. Elena Bursuc. La care se adaugă desene realizate sub îndrumarea prof. Dana Hlihor. Teleșcoală, pandemie, online, izolare. Cu toate acestea, pentru copiii de astăzi ziua de 1 Iunie înseamnă tot bucurie, împreună, joc.

 

 

Elevi ai Școlii Generale nr 12 Botoșani – 2020, în timpul pandemiei COVID-19

 

1. Ce înseamnă 1 iunie pentru tine?

-Pentru mine 1 Iunie este o zi în care copiii se distrează mai mult, pentru că este vară, este cald și frumos afară și au mai mult timp liber.

 -O zi de distracție, în care petrecem cu familia.

-O zi doar a copiilor, în care până și părinții pot redeveni copii.

-Ziua în care mă simt importantă și iubită, dar mai ales norocoasă pentru că sunt copil.

 -Pentru mine înseamnă o poveste, pe care nu o poți trăi la nesfârșit. O poveste, care, oricât ai vrea, nu o poți opri în loc, să te bucuri de ea pentru totdeauna.

 -Este o zi speciala, deoarece este Ziua Internațională a Copilului. Se sărbătorește miracolul nașterii, al purității și al inocenței.

 

2.Dacă totul ar fi posibil, cum ți-ai petrece ziua?

 -Dacă aș fi fost puțin mai mare, cred că m-aș fi dus cu niște prieteni, cu trenul, la mare și seara am fi făcut un foc de tabără și am fi spus povești.

 -Aș merge în munți la o cabană.

 -M-aș duce într-un loc, la o mare cu mulți pești colorați și unde să fie toți prietenii mei.

 -Mi-aș petrece această zi cu prietenii, mâncând multă înghețată.

-Această zi ar arăta așa : 2 ore stau într-o barcă pe un lac cu prietenii mei cei mai buni ; 1 oră și 30 minute aș sta numai cu părinții mei ; 1 oră  și 30 minute aș sta cu sora mea ; până la ora 17 fac ce vreau (mă plimb cu familia, mănânc cu prietenii) ; seara îmi ajut părinții să se simtă din nou copii.

 -Alături de prietenii mei, oferindu-ne daruri unii altora, jucându-ne împreună.

 

3. Ce mascota propui pentru 1 iunie?

 -Un cățeluș.

 -Eu aș alege un dragon jucăuș pentru că atunci când eram mai mic vorbeam cu prietenii din cartier cum ar fi să zburăm pe un dragon.

 -O mascotă care să arate un curcubeu.

 -O mascotă veselă, amuzantă, care să fie pe placul tuturor copiilor.

 - Doua mascote aș propune: o pisică galaxy cu steluțe plutitoare; o mașină cu toți super-eroii, răufăcătorii, Gumball, desene.

-Un câine vesel.

 

4.Propune o definiție pentru 1 iunie!

- 1 iunie, ziua în care toți copiii, până și tinerii - adulți se simt fericiți.

-1 iunie = cadou, petrecere, grătar.

 -Fericire, distracție, liniște.

 -1 iunie este ziua în care copiii se bucură de libertate și de atenția acordată, iar adulții își aduc aminte de copilăria lor.

 -1iunie = ziua în care toată lumea are dreptul la distracție.

 - Ziua Copilului reprezintă inocența și veselia.

 

5.Ce ar trebui să se facă pentru copii?

 -Ar fi super dacă, de 1 iunie, toate locurile de joacă pentru cei mici, unde se plătește intrarea, ar fi gratuite.

 -Să se dea bilete gratuite la parcul de distracții pentru copii.

 -Să mergem la școală după-masă și apoi de acolo unde vrem noi.

 -Ar fi frumos să se oprească circulația mașinilor, să fie mai mult spațiu pentru o petrecere mare la care să fie invitați toți copiii.

 -După părerea mea, ar trebui să se facă mai multe spații de joacă și să fie respectate drepturile copilului.

 

6. Continuă ideea: ”Mă trezesc într-o dimineață și constat că am devenit adultă. Îngrozită, mă reped în camera părinților : ei au redevenit copii…”

A. -Dacă m-aș trezi adult, aș fi uimit și puțin speriat pe moment. În legătură cu părinții mei care au devenit copii, chiar nu știu ce aș face, aș rămâne șocat pentru mult timp. -Psst ! mama, trezește-te ! -Cine ești, ce vrei ?, răspund eu somnoroasă. -Cum adică cine sunt ? Sunt Ella, fiica ta. -Ella, fiica mea ! -Da,… off, Doamne, ce e cu tine ? Mă uitam zăpăcită la ea. Ieri seara mă culcasem copil, iar dimineața eram adultă. În timp ce-mi adunam, gândurile, ea-mi spune : -Ce cadou ai pentru mine ?

B.Dacă mi s-ar întâmpla așa ceva, m-aș duce la gară, să iau trenul spre niște rude și prieteni să văd dacă și ei au pățit așa ceva.

C.Dacă mi-aș vedea părinții copii, aș vrea să-i îngrijesc. M-aș simți matură.

D. Acum știu exact cum arată părinții mei, copii. Totodată mă simt îngrijorată deoarece nu știu ce pas să fac mai departe. Părinții mei au mereu un plan pregătit din timp. / Mă simt speriată și tristă. Când ești copil nu ai probleme. Nu mă simt pregătită pentru viața de adult.

E. M-am culcat obosit sperând că mâine să revină totul la normal. A doua zi am observat că sunt din nou copil, iar pe părinții mei i-am găsit tot părinți. Din cea zi am încercat să-mi ajut părinții la treburi. Ziua de ieri nu am luat-o ca pe o pedeapsă, ci mai mult ca pe o lecție de viață.

F.Aș fi foarte ciudat surprinsă, foarte fericită pentru că așa pot să fac pentru părinții mei ce fac și ei pentru mine (mă răsfață).

G. Când m-am trezit, simțeam ceva ciudat. M-am uitat în oglindă: eram transformată într-o persoană adultă. M-a cuprins panica și m-am dus la părinți, care, spre surprinderea mea, erau ca niște copilași. Ei erau bucuroși că, de acum încolo, eu va trebui să am toate responsabilitățile casnice. Eu îi priveam nedumerită, gândindu-mă cum voi fi eu în această postură nouă pentru mine. Mi-am lua rolul în serios, nu era altă cale. Nu a fost ușor. Mai corect ar fi să spun că a fost greu. A trecut noaptea. A doua zi totul revenise la normalul normal: totul fusese un vis! Copilăria este încă în fața mea, unică, frumoasă și datorită părinților mei.

 

 

 

DESCARCĂ APLICATIA BOTOSĂNEANUL PENTRU MOBIL:

download from google play download from apple store
Istorie cu parfum de romanță: Pe lângă plopii fără soț cu Rița, fecioara cu ochii sprințari… - FOTO&VIDEO
Le-am ascultat de sute, de mii de ori. Ne-au înmiresmat viața, ne-au bucurat sau înlăcrimat inima. Prea puțin se știe, însă, că unele dintre celebrele romanțe pe versurile lui Eminescu, de pildă, au fost create chiar în timpul vieții Poetului, acum mai bine de 130 de ani.
Povestea mai puțin știută a ”novembriștilor” deportați la Botoșani și a șefului Miliției care a anunțat Revoluția cu o lună înainte: Stai dracului liniștit în banca ta, că oricum nu te prinde Crăciunul aici!
Astăzi se împlinesc 33 de ani de la revolta anticomunistă de la Brașov, din 15 noiembrie 1987. Revolta care a anunțat prăbușirea comunismului în România.
Botoșăneni hăituiți de Securitate din cauza unei scrisori: ”Trebuie să aflăm ce s-a întâmplat cu unii dintre semnatari”
Cei vizați ripostează și spun că, la Botoșani, nu și-au făcut decât datoria față de ”patrie și popor”. Și că tragerea lor la răspundere, după 1989, nu prea ar fi justificată: nu mai sunt membri de partid și nici nu se află în funcții publice.
PRESA liberă la Botoșani: Primul ziar independent cu bani de la ”Azur”, scriitorii-publiciști ba în plus, ba… în minus - FOTO
Continuăm în această săptămână, în rubrica Botoșanii de altădată, să aducem în atenție contribuțiile în domeniul presei botoșănene, fie că e vorba de creatori de ziar, fie că privim către cei care au încercat de-a lungul timpului o istorie a presei locale.
PRESA noastră: Eminescu aprecia ”smântâna inteligenţei literare” botoșănene, Ceaușescu lăuda Clopotul pentru ”mobilizarea şi antrenarea oamenilor muncii”
În urmă cu aproape 40 de ani, un jurnalist se întreba, într-un articol publicat în una dintre puținele reviste care circulau la acea vreme: ”Care este, totuși, cel mai vechi ziar din Botoșani?”.
AMICUL ȚĂRANILOR înmormântat la Eternitatea: Îmbrăca straie sărace și umbla pe drum cu toporul la brâu, ”o figură care va sta și în istorie” – FOTOGALERIE
Cu adevărat un personaj atipic al vremii sale. Intelectual, entuziast și patriot – uneori peste măsură -, scriitor, excelent avocat și, așa cum avea să îi rămână și faima, un prieten al celor necăjiți. 
De la pojarnicii de ieri la pompierii de azi: Salvatori plătiți cu bani de la bogați, săracii ”să nu fie supăraţi la această dare”, pedepse cu amenzi sau 10 lovituri în fața casei
Astăzi, 13 septembrie, ne înclinăm cu respect în fața salvatorilor de vieți. Intră în foc, în apă, sub dărâmături. La înălțime sau în străfundul pământului, înfruntând intemperiile și dezastrele de tot soiul. În mijlocul oricărei nenorociri, prezența lor ne conferă siguranță, încredere, speranță. Ei sunt pompierii. Cărora le spunem astăzi La mulți ani!
De pe scena de la Botoșani la Ursul de Aur de la Berlin: Debutul meu n-a fost numai un eveniment, a fost o încântare, o vrajă – GALERIE FOTO
Avea doar 23 de ani când debuta pe scena de la Botoșani. Și astăzi, după aproape jumătate de secol, își amintește cu emoție rolurile, dar mai ales oamenii alături de care a jucat în micul oraș moldav.
Artistul care a pictat îngerii cu aureole negre și muza ”inspiratoare” care s-a călugărit: ”Pentru moldoveni e un mare câştig, pentru botoşăneni e o reală mândrie”
Botoșaniul deține tezaure inestimabile, dar și locuri care încă ne oferă povești, istorii, întâmplări. Prea puțin cunoscute, de prea puțini aflate.
Loading...
Un general botoșănean se sinucide: Cazul era închis pentru oficialităţi. Pentru istorie nu există, însă, cazuri 'închise'
O dramă care, chiar dacă are în mijlocul ei un nume prea puțin cunoscut astăzi, poartă în spate o poveste ale cărei semnificații sunt mult mai importante decât par la prima vedere. Un nume care merită să fie cunoscut aici, la Botoșani.
Castelul de pe deal, ruina în care sătenii așteaptă să își aline bătrânețea: ”Erau oameni buni cu țăranii, tare buni” – FOTO & VIDEO
A trecut de un război, dar a fost devastat de sătenii care, în holul castelului, au aruncat în flăcări întreaga bibliotecă. Preluat de comuniști, apoi părăsit și ros de scurgerea nemiloasă a timpului, astăzi străjuiește dealurile ca o fantomă a unui trecut pe care îl mai povestesc doar bătrânii satului. Bătrâni care așteaptă să se petreacă ceea ce se zvonește de o vreme: că la castel se va înființa un azil de bătrâni…
Securitatea lui Ceaușescu și intelectualii botoșăneni: ”Mi-am dat seama ce colegi am. Pentru un blid de linte te omoară” - FOTO
Când vorbim despre Securitate, gândul imediat merge către anii 50-60, cu odioasele arestări, torturi, hărțuiri, crime sau, nu de puține ori, reeducări și racolări ale celor care cedau în timpul anchetelor. Mai puțin s-a vorbit/scris despre Securitatea anilor ‘80.
Pustnicul fără biserică, atins de harul lui Dumnezeu: ”A trăit 100 de ani. Umbla desculț vara și iarna, vindeca bolnavii cu rugăciuni” – GALERIE FOTO
Istoria unui loc se construiește în secole, prin oamenii care o trăiesc. Pustnici sau simpli creștini, pelerini care bat cărările pe ploaie sau ninsoare, călugări care prin sfințenia lor tămăduiesc suferința semenilor.
Primele luni ale ocupației sovietice la Botoșani, ”Clopotul” scrie înflăcărat despre întâlnirea cu ”o nouă lume, cu o nouă mentalitate”
Primăvara anului 1944, Botoșani. Orașul după refugiu nu mai păstra nimic din parfumul grădinilor de odinioară, din farmecul străzilor colindate de trăsuri, nici măcar forfota vechiului târg pe care războaiele nu reușiseră să o potolească întru totul.
Loading...
Povestea neștiută a primilor angajați ai Filarmonicii, directorul a făcut preinfarct, mărturii din prezent: Astăzi mi se pare o nebunie desăvârșită
Nebunia frumoasă a unor visători avea să le ofere botoșănenilor decenii întregi de muzică. Istoria a consemnat, de-a lungul vremii, succese și momente extraordinare, cu invitați celebri și un repertoriu pe măsură.
Ceaușescu supărat că poporul folosește prea mult detergent, MINUNEA din ogradă la care țăranii nu au renunțat nici astăzi
De luni bune, cuvinte precum dezinfecție, dezinfectant, spălat pe mâini, igienă, precauție sunt tot mai des folosite, fie că vorbim despre mediul familial, privat sau cel public (media sau rețele de socializare).
Fetița din necropola de la Mihălășeni, singurul caz de trepanaţie pe un craniu de copil din România
Copila a supravieţuit postoperator peste un an de zile. Cazul este unic în România și, se pare, și în zona balcanică, fiind consemnat în tratatele de istorie a medicinei.
Comoara de sub casa Poetului de la Ipotești, scoasă la lumină după aproape 2.000 de ani
Istoria casei de la Ipotești este una care ar putea face, singură, subiectul unei cărți.
Ordinul activistului de partid sau cum a decis tovarășul Duminică soarta unei importante instituții: ”Mi s-a întunecat în faţa ochilor. Mi-am închipuit că…”
Un activist de partid a fost, într-un moment important din istoria culturală a orașului, omul potrivit la locul potrivit, spun istoricii.
A fost odată ca niciodată: Copilăria în opinci, joaca în marginea tranșeelor sau pe maidanul Botoșanilor de odinioară
Și oamenii mari au fost mici. Iar poveștile sunt adesea adevărate lecții de viață. Într-o zi de 1 Iunie, vă invităm să privim către oamenii mari care au fost odată copii. Artiști, scriitori, medici, profesori și copilăriile lor de demult.
melimeloparis.ro%20
astratex.ro
Sondaj
Doriți să vă vaccinați contra Covid-19?
Da
Încă nu m-am hotărât
Nu
Declaraţia zilei
"Din nefericire, avem persoane care beneficiază de ajutorul social, de venitul minim garantat, beneficiază și de ajutorul pentru sprijinirea familiei, au și alocațiile pentru copii, au și ajutorul pentru încălzire. Am făcut o ...
starshiners.ro%20
fashiondays.ro
Curs valutar
acum 2 zile
EUR
Euro
4.8740 lei
USD
Dolarul SUA
4.0034 lei
CHF
Francul elveţian
4.5255 lei
GBP
Lira sterlină
5.4696 lei
JPY
100 de yeni japonezi
3.8612 lei
XAU
Gramul de aur
238.5807 lei
MDL
Leul Moldovenesc
0.2300 lei
HUF
100 de Florinţi Maghiari
1.3656 lei
AUD
Dolarul Australian
3.0904 lei
CAD
Dolarul Canadian
3.1524 lei
CZK
Coroana Cehească
0.1866 lei
DKK
Coroana Daneză
0.6551 lei
Vremea
astăzi
Botosani
7.5 o C
Dorohoi
7.3 o C
Bucecea
7.3 o C
Darabani
6.7 o C
Saveni
7.5 o C
Ştefăneşti
5.7 o C
Horoscop
astăzi
app traffic statistics
© Copyright 2009 - 2021 Botoşăneanul. Toate drepturile rezervate.